Virgil Nemoianu: Jocurile
divinităţii. Gândire,
libertate şi religie la sfârşit de mileniu. Ediţie ȋngrijită
şi prefaţată de Ioan I. Ică Jr. Editura Fundaţiei Culturale Române. Bucureşti,
1997
Cu
două decenii ȋnainte ca Basarab Nicolescu să iniţieze colecţia Ştiinţă şi
Religie la editura Curtea Veche (2006), dincolo de ocean profesorul Virgil
Nemoianu era făptaşul rubricii de mare intensitate spirituală Intelectualul şi religia ȋn cadrele
emisiunii Lumea Creştină rulată pe undele interzise Europa Liberă. Unul din
instrumentele de comunicare cele mai unanim salutate, ȋn afara cuvântului
scris, cronica radiofonică a anilor optzeci a făcut o frumoasă carieră menţinând
fluenţa culturală, altfel imposibilă ȋn societatea comunistă românească.
Tratând
dialectic cultura şi religia, aportul periodic semnat Nemoianu ţine de claritatea
viziunii şi a asumării vocaţiei de maestru, ȋn care cuvântul rostit
reverberează la un umanism creştin ȋnstrăinat la finele Renaşterii şi tentat ȋn
permanenţă de o nouă emergenţă. Ceea ce face impresie asupra ascultătorului, şi
ulterior a cititorului, nu e atât suportul cultural de mare amploare pe care
autorul ȋl prezintă cu eleganţă, cât vigoarea creştinismului ce animă omul –
conştient atât de potenţele religiei, cât şi de incongruenţele ei cu
societatea, istoria, viaţa ȋn derulare. Un set de foiletoane, transformat ȋn
carte sub ȋngrijirea lui Ioan I. Ică Jr. ȋn 1997 şi republicată exponenţial ȋn anul
2000, la poarta deschiderii spre un nou mileniu – dezbate ȋn mod vizionar ȋntâlnirea
a două lumi aparent incompatibile: cultura universală şi religia. Nu
ȋntâmplător, Basarab Nicolescu avea să spună anecdotic ȋntr-un interviu că dacă
ştiinţa şi religia vor accepta să dialogheze, atunci orbul va vedea şi surdul
va auzi. Crezului de libertate comparatistă şi dialogului interdisciplinar, Virgil
Nemoianu ȋi răspunde pozitiv ȋnainte de lansarea pe piaţa românească a
manifestului transdisciplinarităţii: nu
vizează ȋn primul rând diplomaţia interconfesională, ci este o stare de spirit,
o deschidere larg comprehensivă, un mod de raportare spiritual la cultură,
artă, ştiinţă, politică, social, fără ca primatul spiritului să contrazică
postulatele modernităţii (Prefaţă, p. 9).
De pe poziţii teoretice şi
metodologice evident distincte, creştinul ortodox se ȋntâlneşte cu fizicianul
ȋn perimetrul universalităţii unui umanism deschis şi integrator. Chiar dacă
Nemoianu manifestă reticenţă faţă de posibile deformări sau excese, de genul
atitudinilor New Age, acelaşi entuziasm prolific şi dorinţă de experimentalism
ȋi caracterizează pe ambii gânditori faţă ȋn faţă cu materia primă predilectă:
cunoaşterea.
Faptul că Ioan I. Ică Jr. numea
volumul Jocurile divinităţii
eveniment atât spiritual, cât şi cultural, neȋndoios act de restituire, dă
seama de starea difuză a societaţii româneşti din anii nouăzeci, dar şi de
avansul cultural care la fel ca ȋn trecut se dezice de această stare. Călătoria
inversă pe care o ȋntreprinde intelectualul spre marginile ştiinţei biblice,
testând cunoaşterea indirectă furnizată de muzică, pictură, arhitectură,
literatură sau filozofie, nu e o simplă călătorie de recuperare, ci mai degrabă
una de ȋntemeiere, de circumscriere a unui nou umanism creştin. Biblia ca
document inerent oricărui cămin e ȋn egală masură un obiect necercetat, ȋn lipsă
de reflecţii autentice. Virgil Nemoianu e un atare călător care cu avântul şi
stăruinţa marilor descoperitori, reclamă istoriei dovezi palpabile ale
proiectelor benefice ȋnălţate la lumina gândirii de creştinism. Capcanele nu
sunt puţine, de la literalism la raţionalism, nu poţi cerceta adevărul
transcendent decât asumându-ţi toate contradicţiile, paradoxurile, dogmatismele
sau dialecticile. De aceea, ştiinţa biblică se conjugă ȋn primul rând cu
problematica libertăţii. Sinteză dintre receptivitate şi activitate, ȋn sensul
dat de filozoful libertaţii Luigi Pareyson, libertatea se distinge de
necesitatea mecanicistă: Depinde de noi
ca să lăsăm ca situarea să rămână ȋn poziţie rigidă de fatum şi ȋnchisoare sau
s-o vedem ca pe o chemare la libertate (Ontologia libertăţii, p. 15). Urmând
exemplul lui Dumnezeu ca act permanent al libertăţii pozitive, omul e liber să
fie liber sau să nu fie liber. Cu toate acestea, nu există libertate ȋmpărţită,
ci doar o libertate nelimitată sau inexistentă: Mai bine răul liber decât binele impus (Idem, p. 21).
Spre deosebire de Pareyson care
valorifică tragismul, tensiunea, contradicţia neȋmpăcată, Nemoianu ȋncearcă temperarea
şi ȋmpăcarea hegeliană ȋn care activitatea de ȋnmănunchiere face parte din
obiectivul de bază al chemării sale. Aspectele biblice pe care le clarifică ȋn
prima parte a volumului reprezintă pretextul originar pentru o invitaţie la
dialog. E interesat, deopotrivă, de modul ȋn care acestea reverberează ȋn
social sau politic, nemaivorbind de cultural unde misiunea sa de pedagog, care
instruieşte un public refuzat libertăţii, se resimte ȋntr-o formă profund
religioasă. Scopul său explicit e demonstraţia
că religia şi cultura sunt strâns ȋmpletite, având rădăcini şi scopuri ȋnrudite
(Jocurile divinităţii, p. 29). Doar aşa se explică citarea unor scriitori contemporani
care au refuzat desprinderea de dialectica religiosului şi de interacţiunile
lui cu literarul şi umanul ȋn general. Un atare scriitor e Anthony Burgess cu
ale sale preocupări metafizico-teologice: Burgess
examinează fără ȋncetare, din toate unghiurile, raportul dintre libertatea
voinţei şi existenţa răului ȋn lume, el se arată ȋngrijorat de tendinţa
societăţilor de consum moderne de a devaloriza şi de a minimiza opţiunea morală
şi răspunderea pentru acţiunile personale, este consternat de vulgaritatea
egalitaristă şi de nivelarea gustului estetic ȋn care vede diminuări ale
sacralităţii ȋn lume (Ibidem, p. 75). Aceeaşi ȋngrijorare indirectă
manifestă şi Virgil Nemoianu, ȋn calitate de filozof al culturii, faţă cu
ȋnaintarea conştiincioasă a lui homo economicus, cu propulsarea agresivă a
tehnoştiinţei, cu exacerbarea vulgară a materialismului ce dezvăluie ca
principal risc distrugerea fiinţei umane. E drept că literatura nu e decât un
vehicul lumesc, dar ȋntâlnirea dintre uman şi divin celebrată ȋn fenomenul
ȋntrupării e momentul cheie al dialecticii estetico-religioase: societate religioasă oprimată, dar o
societate a pluralismului religios, ȋn care teismul biblic ȋşi poate găsi
multiple forme de exprimare, fiecare din ele având o categorică valabilitate
spirituală (Ibid, p. 142).
Spirit sintetizator al teologiilor
Apusului şi Răsăritului, criticul Nemoianu depăşeşte comparatismul religios, şi
integralismul de tip Eliade e orientat aplicativ spre societate: O funcţie socială, spirituală, morală,
orientativă, iar nu una operativă, iată cum religia poate acţiona ȋn secolul
viitor (Idem, p. 192). Aşadar, imixtiunea religiei ȋn viaţa politică e
dezavuată, considerată vătămătoare ȋntrucât e departe de a furniza calea, cu
atât mai puţin metoda soluţionării disfuncţiilor socio-politice (adevărurile
orientate spre eternitate nu fac casă bună cu schimbările şi adevărurile vremelnice).
Referenţialitatea religioasă e cel mai firesc prezentă ȋn perimetrul cultural,
ȋn genere literar. Cum orice societate ȋşi manifestă deschiderea spre
transcendenţă, cultura face posibilă articularea acestei deschideri; ea la
rândul ei derivată din religie, imitaţie a gestului şi creativităţii divine.
Un volum alcătuit din eseuri scurte,
foste transmisii radio sau articole publicate ȋn revista americană Crisis şi ȋn
revistele româneşti România literară, Ramuri şi Euphorion ȋn anii nouăzeci, e
de fapt şi ȋn drept un ghid iniţiatic, de instruire religioasă ȋn tainele
dialogului, a problematizării şi deconstruirii concepţiilor acceptate
socialmente de toată lumea. Un program ce nu ȋnfierează ideologia, ci pur şi
simplu nu o recunoaşte ȋn cadrul principal al existenţei; omul e mult prea
pregnant pentru a fi aservit cu adevărat regimului. Prejudiciul adus de sistem
se reflectă mai cu seamă asupra religiei decât asupra individului, dovadă
rezistenţa şi continuitatea lui postcomunistă. Istoria secolului douăzeci favorizează
instaurarea unei ere postcreştine, unde criza de bază e cea a creştinismului,
ameninţat de umanismul secular, pornirile fundamentaliste sau ȋnvăluirile New
Age. Umanismul creştin pentru care militează Virgil Nemoianu e parcă ultimul
zâmbet condescendent din spatele imperfecţiunii şi efemerităţii umane. Tentativa
pedagogului nu va face orbul să vadă sau surdul să audă, dar va mai dezechilibra
din gesturile celor hotărâţi să nu vadă sau să audă.
Mai-Iunie, 2010, Vatra
No comments:
Post a Comment