„...există un moment de irupţie a alterităţii
care este momentul sublim...“[1]
Raportarea
propriu-zisă la Celălalt nu înseamnă
deschidere altruistă şi afirmatoare, e mai degrabă un proces sinuos de
raportare la sine, de reverificare a propriului statut identitar. Primul reflex
teoretic al imagologiei lansat de axioma: „L’étranger
tel qu’on le voit“ marchează privilegierea identităţii faţă cu alteritatea.
Problematica Celuilalt e astfel invalidată din faşă deoarece conţinutul propus
de M. F. Guyard e unul redus la analogie, la proiecţia în exterior a unui
imaginar personal: exilarea prefigurărilor alteritare spre a fi eliberate în
câmpul confruntării. Transferul e
primul demers metodic spre o valorificare şi o interpretare eronate.
Celălalt
nu e răsturnarea propriului noi pe
care conform legii percepţiei ajungi să îl vezi pe aceeaşi linie cu „noi“ şi în
aceeaşi poziţie, validând asemănarea şi uneori identificarea: „Nu există universal, există un altul, există
alteritate. A-l păstra ca atere devine efectiv o sarcină imposibilă pentru noi,
deoarece suntem hărăziţi peripeţiilor interioare“[2].
Extrapolarea superlativă a interiorităţii e efectul teoriilor imanentiste ce
proliferează în contemporaneitate anulând incidenţa oricărui conţinut exterior:
„Secretul alterităţii constă, până la
urmă, în a gândi că totul vine din altă parte.
În
ce ne priveşte, NOI suntem
efectiv condamnaţi să gândim că totul vine din noi şi, evident,
să ne culpabilizăm; să acceptăm toată responsabilitatea, pentru ceea ce ni se
întâmplă, aceasta este boala noastră, destinul nostru nefericit şi cel al
Occidentului“[3].
Într-un astfel de context „noi“ reprezentăm adevărul ce va tinde şi trebuie să
se implementeze în imaginea Celuilalt. Întreţinută prin tensiune această imagine
devine cobaiul propriei victimizări de care avem nevoie pentru a supravieţui
sub mirajul indolenţei şi al indiferenţei. Celălalt există doar pentru a
autentifica negarea lui, pentru a-l pedepsi sau pentru a-l „asculta“ orbeşte
căci descoperirea şi asimilarea alterităţii nu e decât evenimentul fatal al
degradării ei. Egalizarea coincide cu similarizarea precum, în dinamica
ficţională a ego-ului, Altul converge spre Acelaşi: „cea mai rea alienare nu este de a fi deposedat de către altul, ci de a
fi deposedat de altul, de a trebui să-l produci pe altul în absenţa altului şi
deci de a fi trimis fără încetare la sine însuşi şi la imaginea de sine“[4].
Alteritatea nu e desigur o problemă ontologică de exteriorizare a unei
prezenţe, ci e un scenariu de ordin hermeneutic ce ar putea fi salvat prin
transformarea lui într-un chip de expresie infinită; în experienţa iubirii ar
funcţiona ca atare – e de părere şi Aurel Codoban[5].
Fie că reprezintă inconştientul – o instanţă oarecum transindividuală de care
subiectul nu dispune, dar prin prisma căruia acţionează, fie că e exoticul din alte culturi sau spaţii
cosmice, fie că echivalează un artefact alteritar – o maşină inteligentă aparţinând unui univers technocrat, fie că
materializează un complex creştin fiind un agent
diabolic – eternul duşman al omului ce-i diseminează insesizabil
iniţiativele[6], CELĂLALT nu e niciodată un altul-în-sine, ci un
„celălalt“ controlat pentru a fi înglobat persoanei întâi din care s-a
desprins: „Tocmai pentru a regla, a
limita, a organiza aceste conflicte sunt create legile, instituţiile,
protocoalele care definesc forma relaţiilor noastre cu celălalt în societate şi
permit viaţa în colectivitate“[7].
În imaginarul românilor, figura Celuilalt
a primit botezul blamului odată cu asediul şi cucerirea Daciei ce către romani.
Societatea tradiţională a încurajat amendarea alterităţii, mai cu seamă în
spaţiul transilvan ancorat într-un complex de autodramatizare prin coabitarea
cu alte naţionalităţi: „o reprezentare
frecventă pune pe seama alterităţii calitatea de <profitoare> şi
<opresivă>... <Celălalt> este perceput în acest sens ca principal
responsabil de decăderea morală, culturală şi politică a naţiunii“[8].
O identitate tulbure şi tranzitorie, ca cea a românilor, trasează alteritatea
prin prisma necunoaşterii de sine, iar propria identitate va deveni o
angoasantă problemă de libertate. Lucian Boia denunţă o Românie ce se află sub
presiunea străinului în parametrii complexului de „cetate asediată“ în lupta permanentă pentru supravieţuire etnică şi
statală: „În momentul când chestiunea
crucială este construirea unei Românii performante, ar trebui ca românii să
sacrifice mai puţin pe altarul mitologiei istorice; nici invocarea strămoşilor,
nici reproşurile aduse celorlalţi nu ne pot fi de folos“[9].
Aşadar, imaginea Celuilalt la nivel comunitar-naţional funcţionează prin prisma modelelor culturale (şi inerent politice)[10] ca bază pentru orice viziune apocaliptică, respectiv distopie. Dar, şi utopie căci Celălalt poate răsări din subteranele suprasaturate de nemulţumire şi frustrare ca un erou salvator, precum mitul bunului împărat austriac degajat de hipersensibilitatea ardelenilor la începutul secolului nouăsprezece: „apare în gândirea populară ca eroul chemat să elibereze sau să restaureze o anumită situaţie în forma legală anterioară. E asociat cu simbolul luminii, este cel care face să dea înapoi forţele răului, este cel care a reuşit să restaureze o ordine dereglată, este chemat să rezolve un deziderat colectiv de amploare“[11].
Aşadar, imaginea Celuilalt la nivel comunitar-naţional funcţionează prin prisma modelelor culturale (şi inerent politice)[10] ca bază pentru orice viziune apocaliptică, respectiv distopie. Dar, şi utopie căci Celălalt poate răsări din subteranele suprasaturate de nemulţumire şi frustrare ca un erou salvator, precum mitul bunului împărat austriac degajat de hipersensibilitatea ardelenilor la începutul secolului nouăsprezece: „apare în gândirea populară ca eroul chemat să elibereze sau să restaureze o anumită situaţie în forma legală anterioară. E asociat cu simbolul luminii, este cel care face să dea înapoi forţele răului, este cel care a reuşit să restaureze o ordine dereglată, este chemat să rezolve un deziderat colectiv de amploare“[11].
Indiferent de orientarea sa, pozitivă sau
negativă, alteritatea apare ca locul de întâlnire a unei neputinţe interioare
şi o soluţie dogmatică, artificială şi stereotipală. O identitate şubredă
facilitează producţia automată a unor imagini reglatoare şi autoclarificatoare:
„Imaginea etnică are... un rol deosebit
de important în relaţiile şi contactele interetnice, prin funcţiile sale de
identificare şi categorizare a unui individ alogen. Ea dirijează mecanismele
mentale care însoţesc contactul cu străinul şi generează un anumit comportament
faţă de acesta“[12].
Formele alterităţii sunt tot atâtea loci communes declanşate de o
indisponibilitate pe plan cultural şi social a unei identităţi ca atare, iar
fructele acestei indisponibilităţi în teoriile psihosociale au fost numite prejudecată şi discriminare. Modul în care identitatea operează cu alteritatea
seamănă cu traversarea anevoioasă a deşertului în care nu există decât metafora
deşertului – incapabilă a semnifica altceva decât absurditate şi pasivitate.
Ignorarea identităţii falsifică de două ori alteritatea: proiectând o falsă
deschidere şi finalizând o falsă imagine a Celuilalt.
Joc al solidarizării necondiţionate
(imitaţia sterilă) sau joc al culpabilizării nejustificate (refuzul),
importanţa şi funcţionalitatea Celuilalt se limitează la importanţa şi
calitatea ontologică a lui noi: „Coşmarul era odinioară de a semăna
celorlalţi şi de a se pierde în mulţime. Coşmar al conformităţii, obsesie a
diferenţei... Astăzi, obsesia e de a nu semăna decât cu sine însuşi. A ne
regăsi pretutindeni, demultiplicaţi, dar fideli propriei noastre formule –
pretutindeni acelaşi generic, a trece pe toate ecranele în acelaşi timp...
Diferenţa îşi schimbă automat sensul. Ea nu mai este cea dintre un subiect şi
altul, ci e diferenţierea internă a aceluiaşi subiect la infinit. Finalitatea
este azi de ordinul vertijului interior, al exploziei în identic, al
fidelităţii <narcisiste> faţă de propriul său semn şi de propria sa
formulă. Alienat în sine însuşi, în multiplele sale clone, în multiplele sale
euri izomorfe“[13].
În societăţile moderne nu mai importă
într-atât leagănul mitologizant din care descind imaginile Celuilalt – bun sau
rău, ele coexistă, cât proiectul de exterminare senină şi generoasă iniţiat
într-o campanie identitară şi globalizantă (violenţa şi puterea dă girul
gradului de individuaţie): „Societăţile
occidentale au redus mai curând realitatea altului (autre) prin colonizare sau
asimilare culturală“[14].
Propensiunea majoră a devenit normalizarea pe filiera invocării esenţei umane
şi a ideii de universalitate, ajungându-se până la o eclipsare şi elipsare a
Celuilalt prin spectralizarea maselor (v. imaginile mass-media), prin ceea ce
se cheamă străinătate artificială: „străinul este în acelaşi timp cel care e
aproape şi departe... A fi spectral înseamnă a fi cu mai multe feţe şi a nu
angaja decât o faţă în interfaţa comunicaţională... spectralitatea nu înseamnă
nici distrugerea şi nici dispariţia subiectului, ci dispersia sa... Aş spune
mai degrabă că relaţiile spectrale dispersează fiinţa“[15].
De fapt, imago-ul lui Autre,
aflându-se peste tot (la televizor, pe panourile publicitare şi afişele
electorale, în revistele cu tiraj ridicat, pe produsele culturii de masă
îndeosebi), nu e reperabil nicăieri, e risipit, e deteritorializat – completează Baudrillard. MOMENTUL
CULMINANT ŞI PRIVILEGIAT în
care Celălalt vine spre noi a fost viciat prin mitizare şi
virtualizare, iar El a fost ucis
consecutiv.
Bibliografie:
- Jean Baudrillard, Marc Guillaume: Figuri ale alterităţii. Trad. de Ciprian Mihali. Ed. Paralela 45, Piteşti, 2002
- Jean Baudrillard: Celălalt prin sine însuşi. Trad. de Ciprian Mihali. Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, 1997
- Lucian Boia: Istorie şi mit în conştiinţa românească (Capitolul cinci: Românii şi ceilalţi). Seria Istorie, coord. de Sorin Antohi. Ed. Humanitas, Bucureşti, 1997
- Nicolae Bocşan, Valeriu Leu, Identitate şi alteritate, Studii de imagologie, Ed. Banatica, Reşiţa, 1996
- LAROUSSE – Dicţionar de psihanaliză, Semnificaţii • Concepte • Mateme (art. Celălalt), sub direcţia lui Roland Chemama. Trad. de dr. Leonard Gavriliu. Ed. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1997
- LAROUSSE – Dicţionar de filosofie (art. Celălalt), Didier Julia. Trad. de dr. Leonard Gavriliu. Ed. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1998
- Gheorghe Lascu: Imaginea Franţei la românii din Transilvania până în anul 1918. Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, 1997
- Emmanuel Levinas: Între noi. Încercare de a-l gândi pe celălalt. Trad. de Ioan Petru Deac. Ed. Bic All, Bucureşti, 2000
- Dan Horia Mazilu: Noi despre ceilalţi. Fals tratat de imagologie. Ed. Polirom, Iaşi, 1999
- Sorin Mitu: Imagini europene şi mentalităţi româneşti din Transilvania la începutul epocii moderne. Presa Universitară Clujeană
[2] Idem, p. 55
[3] Ibidem, p. 54
[4] Ibidem, p. 131
[5] în Amurgul
iubirii, Ed. Ideea Design & Print, Cluj, 2004,
susţine: „Dacă există un loc unde
celălalt să poată fi creditat, să poată deveni scop pentru noi, şi nu mijloc,
acest loc este iubirea... iubirea păstrează în acelaşi timp misterul
alterităţii, al neidentităţii celuilalt cu mine, dar şi ţine deschisă
comunicarea cu el, face ca potrivirea semnificaţiilor noastre – a mea cu a
celuilalt – să înceapă să schiţeze un sens“
[6] v. imaginea întunecată a sultanului – „tiranul“ recognoscibil în atributele de
păgân, samavolnic şi spoliator, contramodelul „domnului“, prinţului luminos – folosit ca pretext de sărăcire şi
subminare a poporului de-a lungul timpului vechi până în secolul al
optsprezecelea (şi eventual până în zilele noastre)
[7] Dicţionarul
de filosofie, p. 51-52
[8] Cârja, Ion în vol. Identitate şi alteritate, coord. de Nicolae Bocşan, p. 92
[9] Boia, L., Istorie şi mit în conştiinţa românească, p. 183
[10] Ex. Răul care vine din Vest
[11] Andrei, Mirela în vol. Identitate şi alteritate, p. 81
[12] Mitu, Sorin, Imagini europene şi mentalităţi româneşti din Transilvania la începutul
epocii moderne,
p. 13
[13] Baudrillard, Jean, Celălalt
prin sine însuşi, p. 31
[14] Baudrillard, J., Figuri ale alterităţii, p. 7
[15]
Guillaume, M., Figuri ale alterităţii, p. 14, 25-27
Iunie, 2007, DeLiriKoN
No comments:
Post a Comment