Thursday 6 November 2014

Caravaggio

Primul pictor al tenebrelor


          Ca exponent al epocii în care a trăit şi a pictat, Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) reprezintă eroul lombard care a ridicat realul la rang de monumentalitate, schimbând la faţă pentru totdeaua pictura occidentală. În perfect dezacord cu predispoziţiile artistice ale vremii, artistul nu se lasă vrăjit de epigonismul Renaşterii şi se fereşte de lavajul cerebral practicat de majoritatea tovarăşilor săi de breaslă. Dacă pentru el pericolul cel mare vine din direcţia apologiei corpului uman cu evidentă ascendenţă în Michelangelo şi Rafael şi din clar-obscurul dramatic al lui Tintoretto, nu acelaşi lucru se poate spune despre realitatea propriu-zisă pe care nu ezită să o îmbrăţişeze într-o pictură deopotrivă onestă şi combativă.
            Reprezentant al Barocului mai ales în ceea ce înseamnă el reacţie împotriva manierismului cu accentul pus pe mişcare, fie ea fizică, emoţională sau spirituală, şi pe transformare, Caravaggio lansează în pictură lupta pe viaţă şi pe moarte dintre lumină şi întuneric. Prin luminarea adevărului dintr-o realitate copleşită de întuneric, acesta foloseşte ca tehnici principale eclerajul şi clar-obscurul, de altfel cele mai potrivite să ilustreze o epocă atinsă de prefaceri şi de evenimente violente[1]. Conjuraţia morţii împotriva vieţii e doar una din formulele criticii întrebuinţate în descrierea epocii în care a activat pictorul.
            După formarea la Milano (1584-1592) în ucenicia lui Simone Peterzano, un pictor milanez şi elev al lui Tiţian, tânărul Caravaggio se mută la Roma (1592-1606) – capitala artei prin excelenţă. Odată cu experienţa romană, acesta îşi va consfinţi faima sau infamia de pictor peregrin, ajungând în Napoli (1606-7), Malta (1607-8), Sicilia (1608-9), din nou Napoli (1609-10), iar pe teritoriul toscan moare subit în 1610 pe o plajă din Porto Ercole. Biografia sa este una încărcată de tarele propriului destin tragic: un cazier judiciar datorat unor atacuri repetate şi comportamentului injurios la Roma între 1600-1605, o omucidere tot la Roma în 1606 care va duce la fuga din oraş, iar în peregrinările sale o nouă întemniţare în Malta pentru o presupusă pedofilie în 1608, finalizată cu o altă fugă şi o desfigurare la Napoli în 1609 înainte de a muri absurd la întoarcerea spre Roma, prădat şi fără speranţă.  
            Mai mult sărac, refuzat şi nerecunoscut, Caravaggio va trăi la limită atât viaţa, cât şi arta: Temperamentul violent şi orgolios al lui Caravaggio trebuie să fi suferit cumplit în urma acestor lupte continue cu ipocrizia morală şi artistică a mediului în care trăia, ceea ce a accentuat mai mult dezechilibrul său psihic[2]. Cu toate acestea, succesul şi celebritatea nu l-au ocolit, bucurându-se de patronajul şi protecţia mai multor personalităţi ale vremii: familiile Sforza şi Colonna, cardinalii Pandolfo Pucci şi Francesco Maria del Monte, cavalerul Giuseppe D’Arpino şi marchizul Vincenzo Giustiniani. Însuşi Papa Paul al V-lea îi comandă pictarea unei Fecioare pentru Bazilica Sf. Petru, pe care acesta va eşua să o picteze în acord cu normele Contrareformei, riscând în mod inexplicabil să folosească ca model pentru Madonna cu şarpe (1605-6) o prostituată. Cuvintele de refuz ale unui secretar al cardinalilor papei sunt cât se poate de edificatoare pentru felul în care era receptat pictorul şi pentru stilul tenebros care îi era atribuit: Nu găsim nimic în acest tablou decât vulgaritate, sacrilegiu, impietate şi dezgust. Pare a fi lucrarea unui pictor care ştie să picteze, dar al cărui spirit zace în întuneric, de mult îndepărtat de Dumnezeu, de iubirea către El, şi de toate gândurile bune[3]. Ratând şansa de a picta pentru cel mai important edificiu al creştinătăţii, Caravaggio ratează totodată şansa de a se afirma ca pictor în toată puterea cuvântului, rămânând multă vreme în istorie un proscris şi un condamnat la moarte, dincolo de vagabondajul cotidian care îl făcuse deja notoriu.
            Într-o vreme în care Italia trecea printr-o perioadă de criză după epuizarea intenţiilor Renaşterii[4], era prea puţin semnificativ faptul că un pictor venit din localitatea Caravaggio realiza un dublu act de pionerat, anume prima reprezentare a „leşinului“ cu efect teatral în Extazul Sf. Francisc (1595) ce avea să marcheze în opinia criticilor naşterea picturii baroce şi prima reprezentare a instantaneităţii în pictură prin Băiat muşcat de şopârlă (1595) după ce în sculptură acest lucru fusese atins încă din perioada elenismului. De asemenea, veşnicele acuze de grosolănie plebeie şi impudoare vor distrage atenţia de la calitatea revoluţionară a unei picturi ce nu mai avea nevoie de acordul Papei pentru a exista. Mai mult, spiritul caravaggesc e atât de cuprinzător încât nu are oroare de valorificarea chipului omului de pe stradă şi de reprezentarea unor tălpi bătătorite, unghii murdare, fructe putrezite sau frunze ofilite. Jakob Burckhardt explică această dispoziţie în mod elocvent: Concepţia lui este să arate spectatorului că faptele sacrale de la obârşia timpurilor se desfăşuraseră exact în chipul în care le-am situa în străzile unui oraş meridional de la sfârşitul secolului al XVI-lea[5]. Aici, anularea distanţei dintre privitor şi operă împreună cu înlăturarea elementului de siguranţă oferit de ramă spectatorului generează un efect de participare pe care arta picturii nu l-a mai exploatat înainte.
            Fără a fi considerat baroc decât în parte sau deloc de unii, Caravaggio e indiscutabil un deschizător de drumuri care explorează toate conflictele artei, de la contrastul izbitor dintre lumină şi întuneric la reprezentarea omului ca accident, prin intersectarea fortuită a luminii cu umbra, unde lumina nu mai e supusă lui în maniera antropocentristă a Renaşterii: Nimic nu separă mai mult lucrările istorice ale lui Caravaggio de arta Renaşterii decât renunţarea la o imagine nobilă, frumoasă şi eroică a omului. Personajele sale sunt aplecate, încovoiate, alungite sau cel puţin cu capul plecat[6]. O portretistică, aşadar, în care acesta se foloseşte de supradimensionarea personajelor cu rol de apropiere a privitorului, iar lipsa premeditată a unui prim plan articulează implicarea spectatorului în scenă. În egală măsură, echivocul nudului masculin, pe care l-a impus în defavoarea celui feminin, se opune frumuseţii de sorginte divină specifică lui Michelangelo.
            Alegând un drum propriu, în care modelele instaurate îşi pierd relevanţa, Caravaggio va picta în parametrii propriilor obsesii. Chipul său îi traversează evoluţia creativă şi opera ca atare într-o manieră autobiografică şi adesea vizionară. Îl găsim într-o primă fază într-o societate de muzicieni în Concertul tinerilor (1595-6) în care tânărul cântăreţ din spate, dreapta, e considerat primul autoportret al artistului; într-un Bacchus bolnav (1593-4?) în care experienţa spitalicească e transformată în viziune mitică, redând un zeu transfigurat de boală cu figura lividă şi buzele decolorate. Mai apoi e martor involuntar, cu o expresie chinuită, la Martiriul Sf. Matei (1599-1600) şi în cele din urmă e cuprins de o tristeţe infinită, probabil sub presentimentul propriului sfârşit, în Sf. Ioan Botezătorul (1609-1610). De departe cel mai impresionant rămâne autoportretul din David cu capul lui Goliath (1605-6 sau 1610), unde capul decapitat al uriaşului e prezentat ca ultim autoportret, cu privirea goală şi pierdută ce accentuează neliniştea din totdeauna a pictorului. E interesant de observat în acest punct că singura pânză semnată de Caravaggio e tot o decapitare, anume Decapitarea Sf. Ioan Botezătorul (1608) în care numele artistului se scrie din sângele[7] scurs al celui decapitat.
            Vindicativ şi autopedepsitor, artistul îşi înscenează la nivelul picturii propriul parcurs biografic, lăsând să transpară toate datele unui suflet răstignit, sacrificat de un timp care nu-l putea asimila şi stigmatizat de o mentalitate care-l eşuase înainte de a-l înţelege, lăudându-i mai degrabă complezenţele artistice decât inovaţiile creatoare. În acest fel artistul fără suflet sau „distrugătorul picturii“ nu sunt decât etichete ale neputinţei de a înţelege un mare pictor, de aici şi incapacitatea de a-l clasa irevocabil pe linie barocă: Descoperim în el o profunzime epică, o umanitate, o voinţă apostolică foarte depărtate de atitudinea barocă: alcătuirea concentrată, adâncită într-un singur sens constituie solitudinea lui istorică în mişcarea barocă şi dincolo de ea[8]. Directa veracitate face, prin urmare, din Caravaggio un caz greu de clasat cu toate că alături de Annibale Carracci aflat la Bologna, unde el era la Roma, se pun bazele tradiţiei baroce. În completare, pictorul nu pictează doar pentru sine ci se bucură de comenzi publice importante pe care le duce la bun sfârşit. De pildă, lucrările realizate (1599-1601) pentru Capela Contarelli în San Luigi dei Francesi sau Capela Cerasi în Santa Maria del Popolo pot fi admirate şi azi atât ca modele ale artei baroce italiene, cât şi ca urme ale geniului creator cu care a fost înzestrat Caravaggio.
            Pictând cu anvergura morţii şi a spaimei ce au dominat Europa apuseană la sfârşitul secolului al XVI-lea, Michelangelo Merisi da Caravaggio reprezintă un fenomen artistic ce a iscat dificultăţi atât la nivelul operei în privinţa cronologizării şi atribuirii paternităţii, cât şi la nivelul biografiei începând cu anul naşterii – unde două versiuni au planat asupra biografilor (1571 şi 1573) până la descoperirea contractului său de ucenicie de la Milano, şi terminând cu elucidarea morţii – unde nici azi nu se ştie cu exactitate dacă a fost crimă, febră, tifos sau alt soi de maladie. Orişicum, moartea sa a fost considerată în unanimitate la fel de scandaloasă precum viaţa.
            Redat publicului abia în anii 1920 de către Roberto Longhi, după trei secole de omitere sau reducere la câteva fraze în lucrările dedicate artei vremii, pictorul condamnat la uitare revine pe scena intransigentă a istoriei după al doilea război mondial cu câteva expoziţii de răsunet la Palazzo Reale din Milano cu Caravaggio şi Caravaggienii, la Muzeul Metropolitan din New York cu Epoca lui Caravaggio şi la Grand Palais din Paris cu Secolul lui Caravaggio în colecţiile franţuzeşti.
            În pofida faptului că maniera caravaggescă, specific tenebroasă, bazată pe folosirea dramatică a chiaroscuro-ului, a fost popularizată cu succes de aşa-zişii Caravaggişti în persoana lui Orazio Gentileschi şi fiica Artemisia Gentileschi, Bartolomeo Manfredi, Caracciolo, José Ribera şi alţii, persistând la Roma până în 1620 şi răspândindu-se apoi în afara Italiei şi în alte părţi ale Europei (Şcoala de la Ultrecht prin Baburen, Terbrugghen, Honthorst şi Şcoala de la Lorraine prin Georges de la Tour), cu o prelungire până în 1650, critica a rămas opacă la influenţa lui Caravaggio: Tenebrele, pe care le-a introdus în pictură, învăluie până şi amintirea lui. A dispărut din cronologie, a dispărut din listele istoriei artei[9]

Bibliografie
1.      Eleonora Costescu: Caravaggio 1573-1610. Editura de Stat pentru Literatură şi Artă, Bucureşti, 1958, 88 p.
2.      Gilles Lambert: Caravaggio 1571-1610. Un geniu înaintea epocii sale. Editat de Gilles Néret. Taschen, Paris, 2010, 96 p.
3.      Luigi Ugolini: Romanul lui Caravaggio. Traducere de Adriana Lăzărescu. Editura Meridiane, Bucureşti, 1976, 280 p.
4.      Rolando Cristofanelli: Lumină şi întuneric. Viaţa lui Caravaggio. Traducere de Angela Ioan. Editura Meridiane, Bucureşti, 1983, 244 p.
5.      Simon Schama’s The Power of Art: Caravaggio. Season 1. Episode 1. BBC Series, 21 octombrie 2006
6.      Vasile Nicolescu: Caravaggio. Editura Meridiane, Bucureşti, 1983, 88 p. 



[1] Nicolescu, Vasile, Caravaggio, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1983, p. 6: Pedepse capitale prin decapitări, spânzurătoare sau rug, viziuni şi tufişuri încendiate în câmpia romană în urmărirea bandiţilor, holde de grâu arse spre pedepsirea ţăranilor răzvrătiţi – toate alcătuiau apocalipsa confuză şi de neînchipuit în cruzime a unei umanităţi supuse parcă unui fatum al prăvălirii ei în eşec şi autodistrugere.
[2] Costescu, Eleonora, Caravaggio 1573-1610, Editura de Stat pentru Literatură şi Artă, Bucureşti, 1958, p. 11
[3] Lambert, Gilles, Caravaggio 1571-1610. Un geniu înaintea epocii sale, Taschen, Paris, 2010, p. 75
[4] Costescu, E., Op. cit., p. 9: Italia, suferind dublul jug al dominaţiei spaniole şi al papalităţii, sărăcită prin grele şi lungi războaie pe teritoriul ei, trăia o epocă de nesiguranţă şi de reînviere a obscurantismului şi misticismului medieval prin măsurile severe luate de contrareformă. Roma însăşi fusese trecută prin foc şi sabie de către trupele spaniole, cu o cruzime nemaiîntâlnită, în aşa-zisul «sacco di Roma» (jefuierea Romei).
[5] Nicolescu, V., Op. cit., p. 22
[6] Bauer, Hermann / Prater, Andreas, Barocul, Editat de Ingo F. Walther, Taschen, Hong Kong • Köln • London • Los Angeles • Madrid • Paris • Tokyo, 2007, p. 30
[7] Vasile Nicolescu notează în Op. cit., p. 7: Mărturie a crimei, a iadului terestru, blazon al morţii şi umilinţei, sângele devenise semnul şi legitimaţia sacră a identităţii acestei umanităţi.
[8] Ibidem, autorul citându-l pe C. L. Ragghianti, p. 22-23
[9] Lambert, G., Op. cit., p. 8
Aprilie, 2014, Alternanţe

No comments:

Post a Comment