Friday 4 November 2011

Libertatea în parametrii fricii de sine


Eric Fromm: Frica de libertate. Traducere de Magdalena Măringuţ. Ed. Teora, Bucureşti, 1998


Libertatea este făcută pentru a mă inventa pe mine
însumi şi a-mi da mie însumi ceea ce eu îmi cer
 (Jean-Paul Sartre)

A cuceri propria identitate este pentru om dovada
exerciţiului propriei libertăţi
(Helene Ahrweiler)

            Măsor libertatea prin instanţe de genul: dorinţă, voinţă, gândire. Erich Fromm o măsoară prin non-libertate (nazismul), prin marja de compromis şi supunere, anticipând angoasele sado-masochiste şi nevroza omului modern. Carte-pivot sau carte-cheie, Frica de libertate dă sonoritate ultimelor reverberaţii filosofice, sociale şi psihologice ale capacităţii de a exista ca individualitate într-o societate dată. Premisa e jocul individual-social în ritmul unei decantări de semn negativ/pozitiv a libertăţii, pe fondul psihologic precar al coabitării independenţei cu singurătatea.
            Toate formele libertăţii încerc, precum vizualiza postkantianul Schelling, transpunerea idealului în real, însă din acest punct al intuiţiei romantice se degajă dilema: este idealul ceva strict personal sau e doar producţie artificială (utopie) – construită şi întreţinută cultural, respectiv social prin inoculare? dorinţa personală se atestă pozitiv prin atingerea gradului de ideal împlinit sau evoluează brutal subminând interioritatea prin contactul prea direct cu exteriorul? A lua seama la ceea ce-ţi doreşti e coeficientul nevralgic al putinţei de a fi liber căci reciprocitatea intern-extern e mult mai perfidă decât pare, angrenând în substrat o altă reciprocitate: intern-ereditar sau intern-instinctual. Omul e un complex de date, sentimente şi gânduri ce iscă diagrama unor legături subiective. De forţa acestor legături depinde tatonarea stării de libertate individuală, pozitivă şi dezirabilă. A învăţa să fii liber („stare a celui care face ce vrea“) e antipodul sau transgresarea angajării în a fi liber FĂŢĂ DE („absenţă a constrângerii[1]). De aici, conturarea libertăţii ca demers continuu şi vulnerabilizat, în care precedentul nu rămâne în urmă, ci actualizează insesizabil o premeditate (de pildă, totalitarismul declanşat subsidiar de slăbiciunile democraţiei).
            Figura eului social e de două ori zădărnicită: de imposibilitatea acreditării imparţiale a realului (detaşare în sensul de eliberare) şi de imposibilitatea impunerii în faţa sinelui (libertatea totală) – nu autoritar şi represiv[2], ci altruist şi deschis, a te ocupa de sine ca diferenţă, ca alteritate creatoare ancorată într-o dinamică individuală, nediriguită social. Concluzia lui Fromm: adaptarea dinamică, de expresie, la mijloacele timpului, fără modificări structurale versus adaptarea statică, de fond, prin frică şi nevroză.


            Conjurând toate ambiguităţile şi delimitările libertăţii, autorul Fricii de libertate se lasă antrenat pe traiectoria idealului perceput de el ca Bine „al omului“ – ce implică echilibrarea personalităţii prin creaţie: insul munceşte/luptă pentru a se crea pe sine, pentru a-şi oferi sieşi prinosul acţiunii sale în lume. O îmbrăţişare largă în care se cuprinde pe el şi pe ceilalţi „Există o singură soluţie posibilă şi eficientă pentru relaţia omului individualizat cu lumea: solidaritatea sa activă cu toţi oamenii şi activitatea lui spontană, dragostea şi munca, care îl unesc din nou cu lumea, nu prin legăturile originare, ci ca individ liber şi independent[3]. Umanist şi originar, planul lui Fromm frizează idealul printr-o descoperire a sinelui în faţa lumii. Prin frica de lume omul îşi proiectează frica de sine, pentru a se elibera fiind nominat să înlăture un dublu văl al Mayei: faţă de sine (legătura de pudoare) şi faţă de lume (legătura capitalistă cu piaţa). Individuaţia e momentul culminant al evoluţiei sale. Nemaiconfundându-se cu natura, cu statul, cu biserica ş.a. omul se confundă cu sine şi se urmăreşte pe sine: a fi captat de seducţia socială fără a fi însă sedus. Jocul cu seducţia e jocul libertăţii – „seducţia rezidă în ireconcilierea cu Altul, în salvgardarea stranietăţii Altului[4], respectiv în consolidarea statutului de independenţă în context. Adaptarea e o ATITUDINE ce ţine de curajul subscrierii la viaţă, la evenimente, la istorie printr-o unică determinare: de sine. Proiectul autonomiei sinelui se pliază în societatea de capital pe puterea de a acţiona în simultaneitate cu altul, pe forţa vitală internă mobilizată în conflictul cu exteriorul, cu Celălalt: „Istoria omenirii este istoria creşterii individuaţiei, dar este de asemenea şi istoria creşterii libertăţii. Căutarea libertăţii nu este o forţă metafizică şi nu poate fi explicată printr-o lege naturală; ea este rezultatul necesar al procesului individuaţiei şi al creşterii culturii[5].
            După cum am subliniat mai sus, individul nu experimentează doar anturajul lumii Celuilalt, ci şi a sinelui, a modului pozitiv sau negativ în care intră în complicitate dorinţa cu fapta, căci a fi cu un pas înaintea istoriei înseamnă a fi cu un pas înaintea instinctului. Aşadar – de-a lungul istoriei culturii – sinele difuzează ambele feţe ale monedei: de la rezervă (frica masochistă) la extrapolare (magnetismul sadic), amândouă expresii ale aceleiaşi inerţii.
            În epoca actuală, frica de sine persistă doar la nivelul fricii de subversiune (în exces), iar libertatea ca lung periplu de scurtcircuitări insidioase reclamă o permanentă verificare şi reactualizare.


[1] Definiţia libertăţii în Didier Julia, Dicţionar de filosofie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1998, p. 187
[2] Sigmund Freud condiţionează sublimarea de represie, nevroza e necesară pentru a favoriza creaţia, respectiv cultura
[3] Frica de libertate, Cap. 2: Apariţia individului şi ambiguitatea libertăţii, p. 38-39
[4] Baudrillard, Jean; Guillaume, Marc, Figuri ale alterităţii, Trad. de Ciprian Mihali, Ed. Paralela 45, Piteşti, 2002, p. 131-132
[5] Fromm, Erich, op. cit., Cap. 6: Psihologia nazismului, p. 201

 
Iunie, 2007, DeLiriKoN

No comments:

Post a Comment