Thursday 6 November 2014

romanesque art

Un interludiu al artei decorative: mobilierul romanic


           Cu mult înainte ca artele decorative să dobândească un statut autonom, forme intermediare ale decorului interior s-au regăsit cu prisosinţă încă din antichitate, şi ulterior în evul mediu timpuriu. Fie că e vorba de mozaic, fildeş sculptat sau lucrări de orfevrărie şi tâmplărie, meşterul-artist intra în schema unei comenzi în care elementele de stil erau respectate cu stricteţe. Cât priveşte mobilierul, proiectarea sa în decursul romanicului nu depăşeşte uzul curent, prin urmare nu ajunge la ceea ce se cheamă mobilă de stil, intrată în drepturi abia odată cu renaşterea florentină[1].
            Această mobilă de uz se află sub autoritatea arhitecturii, a cărui orientare decorativă, spre deosebire de perioada imediat următoare, a goticului, este restrânsă în mod vizibil la interiorul construcţiei. Acest lucru este favorabil ornamentisticii de interior, însă nu se poate vorbi de o îmbogăţire tematică ci mai degrabă de o sinteză în care modele şi tradiţii mai vechi sau influenţe locale îşi găsesc locul: „Acest stil este o combinaţie de elemente romane şi bizantine cu elemente originale populare din regiunile în care s-a dezvoltat. Mobila acestui stil este sobră şi masivă, rigidă şi greoaie, influenţată de arhitectură, cu puţine elemente decorative. Fără proporţii echilibrate şi incomodă, mobila romanică cunoaşte o mai însemnată dezvoltare artistică abia în perioada târzie a stilului.[2] Mai mult, apetenţa pentru nenatural şi ireal impune în decorul romanic ideea mai presus de realitate, respectiv motivele livreşti mai presus de referinţele pământeşti, ale existenţei concrete.
 

            Făcând o trecere în revistă a principalelor obiecte de mobilier romanic, paleta sa de concepţie cuprinde: 1.) lada sau cufărul ca mobilă de bază a evului mediu din care derivă 2.) banca cu spătar, scaunele şi taburetele, destul de rigide şi lipsite de comoditate 3.) dulapul cu armături şi bufetul 4.) patul cu tăblii înalte pentru izolarea frigului şi masa masivă. Cu o ornamentaţie minimală din fier forjat / bătut şi cuie cu cap decorativ, mobilierul acesta cunoaşte ca principal material de construcţie stejarul datorită rezistenţei sale, atât la implicaţia mecanică cât şi la umezeală. Totodată, decoraţia sculptată în lemn include motive geometrice din arta greco-romană, antrelacurile nordice fiind totuşi dintre cele mai uzuale, motive vegetale precum frunze de acant, palmete sau flori cu patru-opt petale, figuri omeneşti şi animaliere, arcade semicirculare preluate direct din arhitectură, la care se adaugă în mod necesar benzile metalice şi spiralele din fier pentru legarea obiectelor.
            Având în vedere că în această perioadă ia avânt arta fierului, anume prelucrarea artistică a fierului, de care popoarele germanice se fac responsabile prin migala cu care confecţionează balamale, mânere sau clanţe, arta lemnului se îmbină armonios cu feroneria, profitând de pe urma perfecţionării ei atât în susţinerea lemnului cât şi în înfrumuseţarea lui prin motive diverse, geometrice, fitomorfe sau zoomorfe. Împreună cu pielea sau pânza pictată[3] care uneori îmbracă lemnul mobilei, fierul are deopotrivă un rol protector şi decorativ: „Ca şi formele arhitecturale, cele ale mobilierului exprimă necesităţile impuse fie de utilizarea unui material, fie de un procedeu de construcţie[4]. Astfel, fierul impune lemnului din calităţile sale de ritm, simetrie şi armonie, pe care acesta din urmă le-ar putea rata datorită compoziţiei sale cu nervuri şi tehnicii de prelucrare medievală bazată pe cioplitul cu barda, ce nu permite o fineţe deosebită. În privinţa speciilor utilizate, pe lângă stejar şi nuc, se mai folosesc şi conifere precum brad, molid sau pin. 

            Mobilierul ca mărturie istorică a unui mediu interior şi, de ce nu, ca urmă antropologică a caracterului uman, îşi dezvăluie funcţionalitatea în cadrul preocupărilor legate de muncă şi odihnă: „Fiecare civilizaţie materială exprimă totalitatea obiceiurilor contractate de societate. Întreaga producţie de mobilier apărută de-a lungul istoriei, de la cele mai vechi mărturii ale trecutului până astăzi, reflectă stadiul economic şi social, precum şi obiceiurile timpului şi locului respectiv[5]. În ceea ce priveşte mobilierul romanic, principiul funcţionalităţii reprezentat de funcţia, structura şi forma mobilei, decide varietatea mobilei cuprinsă între complexul monastic şi cel feudal. Pe lângă funcţionalitatea propriu-zisă, în ambele variante ale stilului apare şi o funcţionalitate de rang, ecleziastic sau nobiliar. Astfel, jilţurile romanice, fie ele episcopale sau senioriale, poartă amprenta puterii stăpânului şi nu le găsim în orice casă medievală, caracterizată îndeosebi prin modestia interiorului: „Ca mobilier, unul sau două paturi comune, una sau două bănci, scăunele şi o ladă mare pentru veşminte şi alimente constituiau toată amenajarea[6]. Dozarea timpilor de muncă şi odihnă influenţează în mod cert numărul obiectelor de mobilier, în cazul de faţă destul de redus şi lipsit de inventivitate.
            În rutina prestabilită a vieţii regăsim la un prim nivel de concepţie lada sau cufărul întrucât e piesa cea mai curent utilizată ca mobilă de locuinţă sau ca geamantan în călătorie. Datorită ridicării marilor proprietari de pământ în secolul zece şi slăbirii puterii regale, călătoria e întreprinsă cu regularitate în scopul încasării veniturilor asupra proprietăţilor. De asemenea, un mare proprietar de pământ deţine mai multe reşedinţe sezoniere, de vară şi de iarnă, iar mutarea dintr-un loc într-altul necesită această piesă dublă, de mobilier şi de călătorie. Abia în secolul al XVII-lea, atrage atenţia Nicolae Cucu, mobilele încetează să însoţească proprietarii în peregrinări, casele rămânând mobilate şi în absenţa stăpânilor cu forme greoaie de mobilier, de regulă fixate foarte bine de pereţi pentru a evita jaful.
            Produse în serie, prin imitaţie şi copiere, obiectele de depozitare şi păstrare a întregii avuţii, urmau în mare măsură principiul conform căruia „În Evul Mediu confortul era obţinut numai de la spaţiu iar frumosul era căutat în arhitectura interiorului şi nu în mobilierul sau decorul său[7]. Dând crezare acestui principiu, înţelegem funcţionalitatea dublă sau triplă a mobilierului în romanic. De pildă, lăzile puteau ţine loc şi de masă sau laviţă, iar unele scaune aveau încorporate sub şezut o cutie care se închidea cu cheie.
            Următorul tip de mobilier, care intră în economia consumului de energie pe verticală şi nevoia de şedere pe orizontală, este banca cu spătar, lungă şi în formă de ladă datorită şezutului echivalent capacului de ladă. Derivat al cufărului, împreună cu armoarul, scaunul e legat de profesia şi poziţia socială a deţinătorului. E suficient de rememorat în acest sens scaunul egiptean posedat doar de faraon şi ilustrând autocraţia, iar prin picioarele care imită cele mai temute animale puterea însăşi a faraonului. Mai târziu, tronul va compensa simplitatea scaunului, ajutat fiind şi de material. Două exemple ale artei bizantine păstrate până azi ilustrează acest lucru, anume tronul de fildeş de secol VI al arhiepiscopului Maximilian (546-552), unde lemnul e înlocuit cu fildeşul pentru un plus de valoare şi pentru a face posibile basoreliefurile, şi tronul regelui Dagobert I al francilor (632), unde scaunul pliant cu spătar e executat din bronz aurit. Revenind la scaunul sau taburetul romanic, se cunosc două tipuri în funcţie de tehnica de construcţie folosită „Primul tip are toate elementele portante strunjite: picioarele din faţă, cele din spate, braţele şi cadrul. Toţi montanţii se termină la partea superioară printr-o bilă turtită şi au câteva crestături pe circumferinţă [...] Al doilea tip de scaun este cel din scânduri asamblate în uluc şi montanţi (structură asemănătoare celei a lăzilor)[8]. Chiar dacă aceste mobile de şedere sunt caracterizate prin rigiditate şi greutate, nu sunt lipsite de o oarecare prestanţă şi proporţie, ţine să sublinieze Marina Bucătaru.
            O altă piesă de mobilier, mai puţin recurentă, e dulapul, ce apare în Evul Mediu la început în lăcaşurile religioase în vederea păstrării odăjdiilor, iar în construcţia civilă se va regăsi doar în castelele sau reşedinţele autocraţilor şi suitei lor. Dulapul efectiv de haine (armoarul) apare abia în perioada târzie a stilului romanic şi se caracterizează printr-o construcţie simplă şi rudimentară. De la dulapul cu armături la bufet nu e decât un pas, unde acesta din urmă e înălţat pe picioare, cu rafturi sau nişe destinate păstrării şi expunerii veselei.
Un dulap special din sala de mese e destinat păstrării mâncărurilor şi băuturilor la vedere pentru a li se face proba înainte de servire, dovadă că mobila reflectă obsesiile vremii. Însă nu doar otrăvitul îi sperie pe medievali, grija pentru siguranţa proprie şi teama de asasinat explică adosarea scaunelor de audienţă la zid şi înălţarea exagerată a spătarului, ca un scut de protecţie pentru cel aşezat la masă, în eventualitatea unui atac.
Perfect adaptate destinaţiei lor, formele de mobilier specifice evului mediu mizează pe obiceiurile şi nevoile timpului şi dau seama de concepţia vieţii bazate pe religie. Fie că e vorba de refectorium sau de scriptorium, de mese sau de pupitre (cu varianta sa de privegher), mobilierul monastic a avut un impact major asupra celui laic care nu de puţine ori s-a inspirat din primul sau l-a adaptat necesităţilor sale.
Un ultim obiect de mobilier, de importanţă egală cu scaunul, rămâne patul care în perioada târzie a stilului se va transforma în pat cu baldachin. De cele mai multe ori înalt şi masiv, cu tăblii la capete, la înalţii prelaţi şi marii seniori patul e totodată ornat cu fildeş, corn sau metal, având baldachin, coloane şi arcade.
În familiile de ţărani sau slujitori patul nu este un bun personal, ci e împărţit între doi, patru, până la şase persoane. La fel se procedează şi la mese, fie ele dintre cele de mare soi, cu cuţitul împărţit între doi-trei comeseni sau cu strachina cu toarte din care se mânca pe rând de către doi comeseni. Furculiţa inexistentă, şeveţelele necunoscute, faţa de masă o raritate şi aşa mai departe, toate dovedesc un nivel de trai nepretenţios şi slab reprezentat de obiecte de decor. În acest context mobilierul nu s-a putut dezvolta decât ca anexă a arhitecturii, cu atât mai mult cu cât „După destrămarea Imperiului roman şi în urma expansiunii popoarelor din răsăritul Europei, urmează o epocă ostilă mobilierului[9], iar continuitatea cu formele clasice greceşti şi romane este ruptă prin intervenţia influenţelor orientale sau nordice.
            Descrierea unui stil de mobilier, din care s-a păstrat foarte puţin, nu poate oferi decât o imagine incompletă a ceea ce a fost mobila în romanic, ca formă, proporţie, ornament, structură sau mesaj iconologic. Cu toate că mobilierul reflectă istoria şi epoca prin informaţia culturală înglobată în morfologia şi stilistica sa, refacerea acestui bagaj cultural (în lipsa mobilierului) depinde de recunoaşterea mai multor straturi stilistice în aceeaşi măsură în care reabilitarea monumentelor istorice depinde de decantarea imaginii iniţiale şi de conştientizarea transformărilor şi adăugirilor ulterioare. Reactualizată în funcţie de registrul ornamental prezent în sculptură şi pictură, dar mai ales în funcţie de arhitectura romanică, civilizaţia locuirii în romanic are la bază o artă ornamentală care aglutinează mai multe surse, fără a urmări unicatul în concepţie. În plus constrângerile marcate de proprietăţile materialului utilizat şi de proprietăţile uneltelor destul de rudimentare dau măsura concepţiei.
            Stilul de viaţă şi obiceiurile vremii reprezintă, de asemenea, un factor hotărâtor în construcţia de mobilier: „austeritatea interiorului este revelatoare pentru caracterul mohorât şi, în general, pentru lipsa de confort material a vieţii în Evul Mediu[10]. De la ţăranul Evului Mediu timpuriu, care era dulgher şi tâmplar pentru propriul uz, trecând la meşteşugarul ambulant din perioada carolingiană şi ajungând la meşterul profesionist din breasla artelor minore de la sfârşitul secolului XIII, creaţia de mobilier traversează ameliorarea standardelor de calitate şi poartă amprenta orizontului de cunoaştere al creatorului. Politica culturală a breslelor axată pe competivitate va condiţiona, aşadar, apariţia mobilierului artistic sau de stil în timpul Renaşterii.
           
Bibliografie

1.      Fabricarea mobilei artistice şi a elementelor decorative pentru mobilier. Ing. Romeo Ţăranu, Ing. Florin Cristescu, Gheorghe Ţăranu. Ed. Tehnică, Bucureşti, 1976, 366 p.
2.      Marina Bucătaru: Stiluri şi ornamente la mobilier. Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1991, 224 p.
3.      Marina Cionca: Renaşterea florentină. Arte • Interioare • Mobilier. Ed. Risoprint, Cluj, 2005, 298 p.
4.      Marina Cionca: Stiluri şi ornamente la mobilier. Renaşterea italiană. Ed. Universităţii Transilvania, Braşov, 2004, 120 p.
5.      Medieval Furniture – A class offered at Pennsic XXX by Master Sir Stanford of Sheffield August 2001ce. Stanley D. Hunter, all right reserved, 2001, 40 p. (http://www.die-familia.de/Neues_Haus/sammler/Furniture_class.pdf)
6.      Nicolae Cucu: Mobilierul locuinţei. Tradiţie şi modernitate. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1974, 84 p.
7.      Stil – Istoria mobilierului: Caiet de studii nr. 2/ relevee de mobilier. Coord. de profesor dr. arh. Muradin Katalin & lector dr. arh. Dorina Vlad. Format electronic BCU, 363 p.


[1] Cercetătoarea de ebenistică renascentistă Marina Cionca identifică în Quattrocento creşterea atenţiei acordată decorării şi mobilării ambianţei domestice cu obiecte de mare rafinament artistic.
[2] Fabricarea mobilei artistice şi a elementelor decorative pentru mobilier, p. 148, 150
[3] Bucătaru, Marina: Stiluri şi ornamente la mobilier, p. 201: „Unele mobile din stilul romanic erau pictate: fie că se picta direct lemnul, fie învelişul din piele sau din pânză. Se folosea pentru acoperire pielea de cal sau de măgar, lipită prin intermediul unui strat de adeziv pe lemn, având astfel avantajul de a asigura etanşeitatea mobilei şi protecţia ei contra zgârâierii la montarea armăturilor“.
[4] Cucu, Nicolae: Mobilierul locuinţei. Tradiţie şi modernitate, p. 11
[5] Ibidem, p. 3
[6] Bucătaru, Marina: Op. cit., p. 188
[7] Cucu, Nicolae: Op. cit., p. 9
[8] Bucătaru, Marina: Op. cit., p. 195
[9] Cucu, Nicolae: Op. cit., p. 18
[10] Bucătaru, Marina: Op. cit., p. 188

No comments:

Post a Comment