Thursday 6 November 2014

gothic art

Urme ale sculpturii gotice transilvănene


Plastica în piatră din Transilvania

            Sculptura gotică transilvăneană, departe de a fi un fenomen artistic uşor de cercetat având în vedere imaginea fragmentară pe care o oferă însăşi literatura de specialitate, se prezintă istoricului de artă într-o evoluţie frântă de lipsa dovezilor clare de ordonare a pieselor şi de stabilire certă a filiaţiilor dintre centrele locale şi cele central-europene, dintre meşterii transilvăneni şi cei străini. Mai mult, contextul istoric e de aşa natură încât problemele economice şi sociale îngreunau dezvoltarea arhitecturii şi sculpturii, aceasta din urmă subsumată multă vreme celei dintâi. Totuşi, spre deosebire de Ţara Românească şi Moldova unde cultul ortodox funcţiona în detrimentul sculpturii, cu precădere a celei antropomorfe, în Transilvania sculptura a avut o soartă mai uşoară: Datorită naţionalităţilor conlocuitoare de confesiune romano-catolică, în Transilvania sculptura a fost practicată mai mult dar condiţiile economice, nu întru totul prielnice practicării unei arte costisitoare, au dus la realizări puţin numeroase[1]. Fie în legătură directă cu decorarea monumentelor romanice (secolul XIII) sau gotice (secolul XIV-XV), fie în relaţie cu atelierele din Sighişoara şi Sibiu, plastica în piatră din Transilvania a cunoscut unele libertăţi şi tendinţe de autonomie pe fondul luptei de emancipare social-politică a o oraşelor. De asemenea, dinastia angevină[2] a contribuit din plin la o stare de lucruri favorabilă prin aportul cultural-artistic adus din Italia şi din cetatea papilor de la Avignon.
            În ciuda caracterului economic preponderent auster, a lipsei de varietate în interpretare şi originalitate autohtonă în concepţie, sculptura gotică din Transilvania are avantajul coabitării cu alte arte mai dezvoltate în epocă, respectiv pictura şi argintăria. Astfel, apariţia sa meteorică în decoraţia monumentelor gotice e compensată de înrâuririle celorlalte manifestări artistice. Aşa se explică – e de părere Vasile Drăguţ, cum o artă ale cărei cuvinte de ordine sunt raritatea şi timiditatea a dat Clujului meşteri precum Martin şi Gheorghe, capabili să devanseze realizările europene de până atunci: sculptura gotică ne înfăţişează pe durata a mai bine de două secole şi jumătate imaginea unui domeniu cu caracter discontinuu, deloc viguros, cu împliniri puţine, încât cu greu s-ar putea contura o autentică personalitate locală[3]. Calitatea de curiozitate a sculpturii transilvănene în rândul celorlalte arte persistă atât pentru perioada în discuţie, cât şi ulterior când formele Renaşterii[4] înlesnite de personalitatea lui Iancu de Hunedoara într-o manieră accidentală şi răspândite la scară largă de Matei Corvin ajung să alterneze cu cele ale goticului târziu. Într-adevăr firul evolutiv e susţinut mai degrabă de legături aparente sau bănuite decât de relaţii stilistice confirmate între centrele de iradiere şi cele din Transilvania. Orişicum, începuturile sculpturii gotice le putem plasa undeva după invazia tătară (1241), prin mijlocirea ordinului cistercian care spre deosebire de cel benedictin impunea edificiilor o expresie prin definiţie austeră şi sobră.
            Urmând o etapizare a plasticii în piatră propusă de Gheorghe Arion, goticul cistercian sau timpuriu întins pe secolul al XIII-lea ar da tonul propagării stilului, unde forme noi convieţuiesc încă cu romanicul târziu. Dincolo de distrugerea şi pierderea majorităţii pieselor din această etapă, ceea ce caracterizează sculptura cisterciană e naivitatea interpretării, lipsa proporţiilor şi tipicul cutelor tubulare din tunicile sculptate. Mai mult, cheile de boltă şi consolele încep să cunoască decorul sculptat.
            Într-o etapă următoare a goticului evoluat sau matur, de altfel cea mai importantă ca realizări artistice, dezvoltarea oraşelor şi a şantierelor (deopotrivă urbane şi rurale) îşi va pune amprenta şi asupra sculpturii printr-un avânt constructiv pe întreg parcursul secolului al XIV-lea: După obţinerea patentelor de civitas, principalele centre ale provinciei s-au dezvoltat în ritm accelerat contribuind din plin la formarea a ceea ce se cheamă spirit orăşenesc, element de o deosebită importanţă, fără de care e greu de explicat experimentarea şi pătrunderea noilor concepţii ce îndrumă evoluţia plasticii pe un nou făgaş[5]. Acum sculptura dobândeşte statutul de principal auxiliar al arhitecturii, iar apariţia statuii independente deschide drumul autonomizării. E evident că Transilvania recepţionează cu promptitudine din centrele Europei centrale sau apusene ultimele inovaţii, printre care stilul narativ dublat de o vervă a mişcărilor nemaiîntâlnită până atunci şi o executare a draperiilor mult mai abilă. Meşterii străini în calitate de mesageri ai noului reprezintă aşadar prezenţa firească a încetăţenirii vieţii orăşeneşti, unde Sibiul, Clujul, Braşovul, Sighişoara şi Sebeşul sunt primele oraşe transilvănene care au ambiţia construirii unor vaste biserici parohiale, împodobite cu un decor plastic pe măsură, atât pe faţade, cât şi la interior. Dintre sculptorii de profesie se remarcă Petrus Lantregen von Oestreich, Andrei din Sibiu, Ulrich din Braşov, fraţii Stoss din Sighişoara, Mediaş şi Braşov etc.
            Fără a fi recurentă în Transilvania, simbioza artistică şi logică dintre arhitectură şi decor plastic, derivată din existenţa unui program iconografic coerent, rămâne valabilă în oraşele menţionate mai sus. Totodată, discrepanţa dintre pietrarii de mâna a doua activând în spaţiul transilvănean şi meşterii de prim rang ai marelor catedrale occidentale rămâne destul de vizibilă.
            Cât priveşte ultima etapă a goticului pe teritoriul Transilvaniei, anume goticul târziu, lărgirea tematicii iconografice prin introducerea temelor profane în iconografie şi îmbrăţişarea efectelor Renaşterii sunt demne de menţionat în apărarea tezei conform căreia influenţa Renaşterii s-a făcut simţită pe filiera centrelor din Ungaria în primul rând: Numărul redus de analogii nu infirmă însă teza că sculptura gotică din Transilvania a fost într-un contact aproape permanent cu plastica Europei centrale[6]. Importanţa şantierelor parleriene din diferite perioade de activitate, cu referire directă la Peter Parler din faimoasa familie de constructori provenind din Suabia şi Boemia, e unul dintre cele mai elocvente exemple privind relaţia Transilvaniei cu celelalte centre europene.

Sfântul Gheorghe omorând balaurul din Cluj

            Făcând notă discordantă cu peisajul artistic contemporan, activitatea fraţilor Martin şi Gheorghe din Cluj, fii ai pictorului Nicolae, e una de excepţionalitate. Fără a fi reprezentanţi ai plasticii în piatră, fraţii clujeni lucrează îndeosebi în metal în buna tradiţie a formaţiei lor de giuvaergii, cunoscut fiind faptul că au fost formaţi în atelierul unui aurar.
            De numele celor doi se leagă două comenzi de referinţă din Oradea, de a căror existenţă dă seama unele descrieri sumare însoţite de nişte schiţe, întrucât toate cele patru lucrări au fost distruse ulterior de turci în 1660, dezasamblate şi duse la Belgrad pentru a fi topite şi transformate în tunuri. E vorba aşadar de o comandă venită din partea episcopului Demetrius în 1370 pentru realizarea statuilor din bronz ale sfinţilor regi Ştefan, Emeric şi Ladislau, care aveau să împodobească latura de sud a Catedralei din Oradea, în faţa intrării principale. Cei trei regi pedeştri erau executaţi în veşminte de ceremonie, cu coroană pe cap şi cu atributele obişnuite în mâini. O a doua comandă din 1390 se datorează episcopului Ioan pentru statuia în bronz aurit a lui Ladislau cel Sfânt, ale cărui moaşte se aflau de asemenea în Catedrala din Oradea şi care era reprezentat călare, cu coroană pe cap şi în ţinută de luptă, purtând în mână securea de apărare. Considerate primele monumente de piaţă publică realizate în Evul Mediu, aceste statui în ronde-bosse vorbesc de înfăptuirea unei adevărate revoluţii în sculptura universală prin dobândirea deplină a autonomiei într-o perioadă în care acest lucru fusese îngropat odată cu antichitatea: Cu mult înaintea maeştrilor italieni din Quattrocento, sculptorii din Cluj erau capabili să confere operei de sculptură un statut de totală autonomie, desprinzând-o de peretele căruia îi fusese atât de îndelungă vreme aservită. Opera de sculptură devenea, aşadar, o operă în sine şi trebuie să recunoaştem în această eliberare o îndrăzneaţă anticipare a emancipării generale a artelor, în spiritul Renaşterii, ai căror zori se anunţau şi în sculptura europeană de atunci[7].
            Desfăşurându-şi activitatea între anii 1360-1400, cei doi fraţi lucrează în pofida curentului de menţinere a sculpturii monumentale într-un ciclu sărac reprezentat. Cu un atare aplomb e posibilă apariţia şi păstrarea primei ecvestre în aer liber după cele din antichitate avându-l în rolul principal pe Sfântul Gheorghe omorând balaurul. Comandată cel mai probabil de împăratul Carol al IV-lea de Luxemburg în 1373 pentru Palatul regal din Praga pentru a ocupa locul central din curtea cetăţii Hradčany, unde urma să decoreze o fântână, această lucrare celebrează perioada de glorie a cavaleriei, în afară de faptul că Sfântul Gheorghe era unul dintre cei mai populari sfinţi din Europa. Conform altor surse comanditarul nu era Carol, ci Ludovic cel Mare al Ungariei ce intenţiona să o facă cadou lui Carol al IV-lea. În orice caz lucrarea se păstrează azi la Muzeul din Praga, cunoscând două copii, una la Budapesta şi alta la Cluj. 

  
            În ceea ce priveşte copia din Cluj, plasată în faţa Bisericii Reformate de pe strada Mihail Kogălniceanu, aceasta nu face altceva decât să confirme talentul admirabil de modelatori şi turnători în bronz ai celor doi fraţi. Pentru sculptorul şi profesorul Mircea Darie Dup de la UNARTE, care a consacrat o teză de doctorat prezenţei Sfântului Gheorghe în iconografia răsăriteană, lucrarea prezintă printr-o extrem de delicată lucrătură apoteoza condiţiei umane. Prinţul fragil, mai mic în dimensiuni decât mărimea naturală, respectând astfel legile goticului, înfrânge dintr-o singură mişcare printr-o încordare maximă, dragonul, întruchiparea răului în lume[8]. De asemenea, Vasile Drăguţ insistând pe momentul revoluţionar pe care l-a întruchipat primul monument public medieval, îl numeşte gingaş monument. Relevând concepţia organică a întregului, Viorica Guy Marica găseşte o înrudire între Sfântul Gheorghe şi sculptura ecvestră antică a imperatorului Marc-Aureliu din Piaţa Capitoliului de la Roma. Dacă Virgil Vătăşianu vorbeşte de faptul că această lucrare trădează formaţia celor doi artişti prin fineţea plasticii şi precizia realizării detaliilor, toţi continuatorii lui sunt de acord că există un contrast voit între corpul firav al călăreţului şi forţa figurii cavaline emanată din rotirea pe loc. Calul cabrat care realizează o mişcare de rotaţie în jurul propriei axe e prin urmare un convingător studiu de cal întrucât nu urmează o singură direcţie de mişcare: surprinde prin dinamica excepţională a compoziţiei şi prin rotirea formelor în spaţiu, astfel încât ele să fie percepute în mod favorabil, indiferent în ce punct s-ar aşeza privitorul[9].
            O altă chestiune absolut excepţională în epocă care ţine de conştiinţa importanţei lucrării şi de orgoliul creator e semnătura de pe scutul Sfântului Gheorghe, pe care se afla de altminteri şi o cruce aurită. Chiar dacă scutul a dispărut în cursul secolului al XVIII-lea, inscripţia a fost notată de călugărul Balbin în 1677 şi sună după cum urmează: A(nno). D(omini). MCCCLXXIII hoc opus imaginis S(anctis). Georgii per Martinum et Georgium de Clussenberch conflatum est (Această operă, imaginea Sf. Gheorghe a fost turnată de Martin şi Gheorghe din Cluj în A.D. 1373).
            Revenind la lucrarea propriu-zisă şi la caracterul său compoziţional, nu există element care să nu corespundă şi să nu susţină întregul. Inclusiv soclul, întocmit ca un teren suport, apare populat de flori mărunte, şopârle şi şerpi, dând impresia unor stânci rupte dintr-un peisaj agitat şi convingând privitorul că apariţia dragonului e posibilă. Meticulozitatea şi rafinamentul în tratarea întregului menţin teza lui Vătăşianu conform căreia sculptura datorează totul orfevrăriei după cum sculptorul există prin medierea giuvaergiului.
            Una peste alta, lumea stilistică a goticului de curte e bulversată de apariţia sculpturii în metal a fraţilor Martin şi Gheorghe, ceea ce nu le asigură însă posteritatea: Intens strălucitoare, dar mult prea scurtă, trecerea celor doi fraţi pe firmamentul artistic al Transilvaniei medievale nu a reuşit să lase urme adânci în configuraţia sculpturii autohtone. De aici încolo, ca şi anterior apariţiei celor doi clujeni, monumentele se vor prezenta în general disparat, fără posibilitatea surprinderii unui filon evolutiv, a unui sens de continuitate, deşi uneori mai pot fi înregistrate încercări de autodepăşire[10]. Nici eleganţa, nici calitatea redării detaliilor nu face ca moştenirea celor doi clujeni să fie dusă mai departe, măcar prin acordarea unui loc privilegiat în istoria sculpturii universale.  
                       
Ansamblul sculptural de la Biserica Neagră

            Mutându-ne în direcţia cea mai îndepărtată a Transilvaniei, punctul cel mai de S-E al Europei la vremea respectivă, Biserica Neagră a fost construită cu scopul clar consemnat în istoria mentalităţilor de a impresiona călătorii şi de a face dovada statutului de mare centru artistic şi cărturăresc prin activitatea susţinută a argintarilor, pietrarilor şi tipografilor. Dacă în secolul al XIII-lea Braşovul era cunoscut ca important centru meşteşugăresc şi comercial, în secolele următoare i se adaugă noi atribute. În acest sens Biserica Neagră, la origine Biserica Sfintei Fecioare Maria (1384-1477), e cea mai amplă construcţie religioasă de stil gotic din ţara noastră, deţinând cea mai mare colecţie europeană de covoare orientale, cea mai mare orgă de pe teritoriul României şi cel mai mare clopot din Transilvania.
            Încadrată în stilul gotic târziu[11], Biserica Neagră îşi datorează numele actual unui mare incendiu ce a avut loc în anul 1684 şi care a mistuit interiorul, turnul şi acoperişul, ducând la prăbuşirea bolţilor şi la topirea celor cinci clopote acordate armonic. Refacerea bisericii a durat cam cât construirea ei, aproape un secol. E de subliniat, astfel, că şi ansamblul sculptural care a însoţit edificiul în lungile sale prefaceri a suferit fie de pe urma reconstruirii generale, fie a restaurărilor nereuşite. Azi, sculpturile ce decorează contraforturile sunt înlocuite cu copii, iar originalele se păstrează în interiorul bisericii în partea de vest.
            Favorizat în Evul Mediu de aşezarea geografică excepţională, anume pe drumul comercial cel mai frecventat ce lega Occidentul de Răsăritul european, Braşovului i-a venit uşor construirea unui edificiu grandios cu un decor plastic care să pună în valoare monumentalitatea arhitecturii, cu atât mai mult cu cât în secolul al XIV-lea acesta va cunoaşte o dezvoltare spectaculoasă. Tot la îndemână i-a fost şi stabilirea unui program iconografic în piatră care să încadreze coerent atât ornamentele de la interior, cât şi cele de la exterior. Totuşi, odată cu incendiul o umbră de mister planează asupra decorului figural. De pildă, celor douăsprezece statui de la exteriorul corului, din care azi se mai păstrează zece, nu le va mai fi restabilit locul şi relevanţa în cadrul ansamblului. În plus, Gheorghe Arion atrage atenţia asupra imposibilităţii trasării unor concluzii privind evoluţia plasticii în piatră la acea vreme: Deteriorarea pieselor de sculptură la 1689 şi în anii următori îngreunează formarea unei păreri clare despre stadiul la care ajunsese plastica braşoveană în veacul al XV-lea[12]. Clar este că cel mai important ansamblu de sculpturi din Transilvania, construit în prima jumătate a secolului al XV-lea, a fost realizat etapic şi nu într-o manieră unitară, datorându-şi existenţa unor curente diverse şi ilustrând mai multe faze ale goticului târziu.
            Orânduite în jurul corului pe contraforturile acestuia, sculpturile în discuţie sunt amplasate fiecare sub un baldachin, sprijinite pe console. Între plasarea iniţială şi cea prezentă există o vădită nonconcordanţă, fapt confirmat şi de literatura de specialitate. Cât priveşte etapizarea, două grupuri statuare pot fi identificate: primul grup (1410-1430) ilustrând o atitudine şerpuită a corpului, cu contrapostul gotic şi falduri ce cad moi, iar al doilea grup (1440-1450) ilustrând tocmai lipsa acestei atitudini, printr-o poziţie rigidă, cu cute liniare paralele sau frânte în unghiuri, specifice mai degrabă manierismului. Pe scurt, stilul molatic contrastând cu cel manierist când locul faldurilor ondulate şi plisate în zig-zag e luat de un sistem de cute tratate schematic.
            Din prima fază fac parte următoarele personaje: Evanghelistul Luca, Apostolul Petru, Isus Salvator Mundi şi Maria cu pruncul în braţe. Toate aceste statui sunt construite după principiul unui echilibru armonic, conferit de proporţiile îndesate, expresia moale şi veşmântele cu falduri grele. A doua fază e reprezentată de Iacob Pelerinul, Sf. Ieronim, Apostolul Pavel, Preotul Toma (identificat în persoana Apostolului Petru) şi Plebanul. Cu excepţia Plebanului, ceea ce caracterizează aceste personaje e poziţia ţeapănă şi îmbrăcămintea tratată ca şi cum ar fi de carton.
            Pe latura de nord a corului, în mod absolut neobişnuit pentru zona Transilvaniei, patru contraforturi se termină cu câte o statuie din calcar. Realizate la mijlocul secolului al XV-lea, aceste statui pun în lumină naturalismul şi efectul neaşteptat al reprezentării. Un războinic, o femeie îngenunchiată, un leu şi un tânăr aplecat alcătuiesc o legendă nescrisă. Cel puţin acesta din urmă are la origine anecdota conform căreia o calfă s-a aplecat peste contrafort pentru a verifica verticalitatea zidului şi a fost aruncată în gol.
            În sfârşit pe faţada de vest a turnului neterminat se află un relief cu Isus în templu, încastrat între două ferestre suprapuse. Reprezentat ca un tânar robust, de sorginte renascentistă, Isus contrastează, prin calmul şi siguranţa sa, cu învăţaţii surprinşi într-o stare de uluire. Contrastul sculptural ar putea face trimitere şi la contrastul stilistic dintre formele echilibrate ale Renaşterii care ajunsese deja în Transilvania şi cele dramatice ale goticului târziu care continuau să persiste.
            Concluzionând, statuaria de la Braşov a cunoscut mai multe etape, decantate în baza unor curente variate care atunci prindeau viaţă sau tocmai se epuizau. Meşterii pietrari care au contribuit la construirea decorului Bisericii Negre sunt de asemenea diferiţi, neputând fi identificaţi într-o singură personalitate: Inegale ca tratare, aceste lucrări nu pot fi puse în seama unui singur meşter, comun este totuşi un anume efort de individualizare[13]. La fel ca în cazul meşterilor clujeni, nu se poate vorbi de o moştenire stilistică dusă mai departe, dar nici de încheierea ultimelor manifestări ale goticului târziu. 

Bibliografie

1.      Arion, Gheorghe: Sculptura gotică din Transilvania. Plastica figurativă din piatră. Ed. Dacia, Cluj, 1974
2.      Adrian, Victor: Biserica Neagră. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1968
3.      Drăguţ, Vasile: Arta românească – Preistorie, Antichitate, Ev Mediu, Renaştere, Baroc. Ed. Vremea, Bucureşti, 2000
4.      Drăguţ, Vasile: Arta gotică în România. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1979
5.      Drăguţ, Vasile: Dicţionar enciclopedic de artă medievală românească. Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1976
6.      Dup, Mircea Darie: Sfântul Gheorghe – Eroul iconografiei creştin-răsăritene. Teză de doctorat. Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti, 2006
7.      Guy Marica, Viorica: Arta gotică – Arhitectura, Sculptura, Pictura. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1970


[1] Vasile Drăguţ: Dicţionar enciclopedic de artă medievală românească. Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1976, p. 268 – Sculptura
[2] În secolul al XIV-lea, în timpul domniei lui Carol Robert de Anjou, oraşele transilvănene s-au bucurat de protectorat monarhic, au dobândit drepturi şi privilegii care vor fi sporite de-a lungul secolului al XV-lea de către Sigismund de Luxemburg şi Matei Corvin.
[3] Vasile Drăguţ: Arta gotică în România. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1979, p. 268 – Sculptura gotică (sec. XIII-XVI)
[4] Gheorghe Arion în volumul Sculptura gotică din Transilvania pune apariţia portretului sculptat în Transilvania pe seama influenţei Renaşterii în regiune.
[5] Ibidem, p. 83
[6] Ibidem, p. 99
[7] Vasile Drăguţ: Arta gotică în România, p. 276
[8] Mircea Darie Dup: Sfântul Gheorghe – Eroul iconografiei creştin-răsăritene. Teză de doctorat. Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti, 2006, p. 69
[9] Vasile Drăguţ: Arta gotică în România, p. 277
[10] Ibidem, p. 281
[11] Victor Adrian: Biserica Neagră. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1968, p. 12: [Bis. Neagră] ilustrează faza finală şi decadentă a goticului, marcând limita estică a construcţiilor gotice târzii, ca mărime întrece toate celelalte biserici gotice transilvane.
[12] Gheorghe Arion: Op. cit., p. 19
[13] Vasile Drăguţ: Arta gotică în România, p. 286

No comments:

Post a Comment