Saturday 10 January 2015

baroque still-life


Natura moartă sub penelul lui Pieter Claesz


Natura statică în artă
            Destinul naturii moarte în pictură s-a înfiripat cu dificultate, ţinând cont de toate dispunerile canonice ale Renaşterii, îndeosebi de privilegierea chipului şi corpului uman în defavoarea peisajului ori a elementelor cu statut preponderent decorativ. Originile noului gen pictural trebuie căutate în groteştile antice şi în marchetăriile italiene renascentiste, urmând ca Ţările de Jos să-i confere expansiunea de care se va bucura până în contemporaneitate. În ciuda disputelor specialiştilor asupra apariţiei primelor naturi moarte, e neîndoios faptul că naturi moarte avant la lettre au existat încă din antichitate, pictori elenişti precum Piraikos, Antifilos, Apelles sau Zeuxis, făcându-se răspunzători de reprezentarea iluzionistă a naturii imediate, a fructelor sau a merindei. Ulterior nişele pictate în frescă din secolul XIV florentin continuă tradiţia pictării unor obiecte neanimate. Conform teoriei istoricului de artă polonez Charles Sterling, Sudul e patria naturii moarte, iar Nordul spaţiul care condiţionează popularizarea şi perfecţionarea genului: Italienii au creat această natură moartă cu caracter religios, încă din prima jumătate a secolului al XIV-lea, pe pereţii bisericilor, adică în locuri publice [...] Se pare însă că extinderea acestui subiect, în a doua jumătate a secolului al XV-lea, la domeniul miniaturii şi al tabloului în ulei aparţine neerlandezilor. Mai mult, el avansează distincţia tematică dintre Italia şi Ţările de Jos care devine vizibilă în decurs de un secol: Astfel în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, două tipuri de naturi moarte sunt practicate simultan în Italia şi la nord de Alpi: de o parte, Florile şi Fructele, de alta Merindele şi Mesele servite[1].
            Din punct de vedere terminologic, primul termen încetăţenit în jargonul atelierelor din Olanda în jurul anului 1650 a fost acela de still-leven, în traducere pictura a ceea ce nu se mişcă, unde leven trimite la „model viu“, iar still la „imobil“. În celelalte limbi germanice va fi preluat cu semnificaţia de viaţă liniştită sau tăcută, precum stilleben în germană şi still-life în engleză. În mod absolut excepţional, în Franţa secolului al XVIII-lea apare termenul de nature morte ca limitare clară a sensului faţă de conotaţia originală. Faptul apare azi cu atât mai ciudat cu cât în acea perioadă triumfa arta lui Chardin, însă se explică prin rezistenţa academică la arta barocă şi prin preconcepţia artistică că tot ce este neînsufleţit în redarea plastică e inferior faţă de ceea ce e animat şi surprins în mişcare: Termenul de nature morte (natură moartă), care a prevalat în toate limbile romanice, a fost probabil inventat în Franţa, în cercurile academice şi antibaroce. Căci el conţine în mod neîndoielnic o nuanţă de dispreţ. Acest termen a fost găsit prin extinderea ideii de lucru imobil la aceea de lucru neînsufleţit sau mort[2]. De altfel, criticul de artă francez André Félibien spunea încă din 1667 că acela care redă animale vii e mai vrednic de stimă decât acela care pictează lucruri moarte şi fără mişcare, iar Denis Diderot accentua un secol mai târziu natura inanimată sau neînsufleţită a acestui tip de redare. Abia în secolul al XIX-lea, prin modelele impuse de realism şi impresionism, vechii maeştri de naturi moarte vor fi aşezaţi la loc de cinste, urmând ca în secolul al XX-lea natura moartă să fie considerată în unanimitate un stil pictural distinct şi autonom.
            Cât priveşte intrarea şi menţinerea în vogă a naturii moarte, secolul al XVII-lea e considerat în istoria artei epoca de aur, de maximă înflorire şi răspândire a acestui stil, care avea să fie privit cu condescendenţă secole de-a rândul prin raportare la arta majoră, înaltă şi nobilă. Era într-adevăr o mare trecere de la temele religioase şi istorice, în care omul domnea de departe, şi cu care practica artistică seculară era obişnuită, la temele domestice, private de prezenţa umană, unde obiectele erau înzestrate cu propriul lor limbaj secret. Pe fondul instalării protestantismului iconoclast şi creşterii în importanţă a burgheziei acest lucru devine însă posibil. De asemenea, odată cu apariţia manierismului ca reacţie împotriva idealismului clasic, introducerea tarabelor şi dughenelor cu realitatea lor vulgară în reprezentarea artistică garanta calitatea de surpriză pe care acest curent o căuta, deopotrivă cu ruperea echilibrului clasic dintre înfrumuseţare şi adevăr. La toate acestea se va adăuga emulaţia permanentă întreţinută între Sudul şi Nordul Europei, cât şi conlucrarea tradiţiei flamande cu cea olandeză, a atelierelor de la Antwerp (Anvers) cu cele de la Haarlem (Harlem), dând naştere unei arte mixte unde aportul uneia sau alteia se pierde, de pildă, în reprezentarea mesei servite.
            În acest context artistic apar creaţiile lui Pieter Claesz, născut pe tărâm german la Steinfurt în 1597 şi mort în patria olandeză la Haarlem în 1660. Pictor de naturi moarte prin excelenţă şi exponent al mesei servite (Ontbijt), Claesz e activ la Haarlem din 1621, după ce s-a căsătorit în prealabil în anul 1617, şi ocupă alături de Willem Claeszoon Heda poziţia de cei mai importanţi pictori ai Haarlem-ului. Cu o paletă monocromă, specifică anilor 1620, acesta va excela prin manipularea subtilă a luminii şi texturilor. Acurateţea în surprinderea luminii reflectate şi în redarea materialelor va constitui până la urmă specialitatea lui.
            Profesor al propriului fiu, Nicolaes Berchem, care se va specializa în pictura de peisaje, şi al altor pictori de naturi moarte, anume Evert van Aelst, Floris van Dijck, Christian Berenta, Floris van Schooten, Jan Jansz Treck, va face parte din breasla Sf. Luca din Haarlem. Doi dintre elevii săi, alături de Nicolas Gillis, Clara Peeters şi Hans van Essen, se vor remarca ca pioneri în reprezentarea meselor fără personaje, cu vădită minuţiozitate şi fixitate în aranjamente. Totodată, aceste lucrări erau realizate în aşa fel încât să fie privite de sus, aşadar supuse dominaţiei ochiului pentru a fi explorate în voie, unde fiecare obiect era izolat pentru a nu se ascunde privirii atotcuprinzătoare. Această formulă de aranjare artificială, cu toate că era în parte blamată, se petrecuse întotdeauna de la pictorii pompeieni până la Cézanne, şi nu se putea imagina o natură moartă fără un minim de control intelectual şi ordonare geometrică a spaţiului de pictat.
            Dincolo de dispoziţiile artistice ale perioadei, de trecere de la manierism la baroc, nu trebuie neglijat contextul istoric, în egală măsură relevant pentru transformările petrecute în artă: Este vremea Cabinetelor de curiozităţi, a marii navigaţii oceanice, a burghezilor îmbogăţiţi prin comerţul cu Indiile. Naturile moarte vor deveni colecţii de ciudăţenii ale regnului animal, vegetal sau mineral. Ca şi aceste rarităţi, ele vor trebui privite cu lupa[3]. Prin urmare, domeniul obiectelor neînsufleţite va corespunde perfect gustului burghez în căutare de legitimare, burghezia afirmându-şi poziţia în societate prin posedarea de bunuri lumeşti, de unde un adevărat cult al materiei şi al imaginii ei cât mai veridice. Astfel, naturile moarte vor decora încăperile dedicate reuniunilor mondene şi ospeţelor de toate felurile, imitând desigur stilul de viaţă seniorial.

Natură moartă cu instrumente muzicale
            Noua concepţie despre masa servită, dezvoltată după 1620 în atelierele din Haarlem şi Amsterdam, va depăşi gruparea obiectelor prin simpla alăturare şi va explora gruparea în adâncime pe mai multe planuri, organizând întreaga compoziţie în jurul unei axe diagonale. În ceea ce priveşte culoarea, aceasta va alcătui o gamă redusă, de tonalitate monocromă bătând spre naunţe de brun sau cenuşiu. În schimb lumina va deţine rolul tutelar, asigurând coeziunea întregului. Adesea o simplă flacără va fi suficientă pentru a lega obiectele prin strălucirea ei diafană şi izolată în întuneric.
            Atât Claesz, cât şi Heda, în câţiva ani reduc numărul obiectelor prezente în reprezentare pentru a spori impresia de realitate, fixându-şi treptat un repertoriu personal de teme axat pe dejunuri, gustări, dineuri şi uneori deserturi. Evocarea meselor servite cu cât era mai luxoasă cu atât era mai moralizatoare în spiritul puritanismului în floare, ce considera aceste desfătări culinare ispitele diavolului. 




            Inclusă în aceeaşi mişcare monocromatică a anilor 1620, lucrarea Natură moartă cu instrumente muzicale (1623) îmbină toate cele trei tipuri de semne pe care le-a orânduit istoricul I. Bergström: semnele activităţii intelectuale (cărţile), semnele puterii şi bogăţiei (argintăria, ceasul de buzunar) şi semnele desfătării simţurilor (plăcinta de fructe, vinul, tutunul, instrumentele muzicale). Acestea pot fi puse în legătură cu o altă clasificare aparţinând învăţatului olandez Hadrianus Junius care vorbeşte de existenţa a trei vieţi: vita contemplativa, vita activa şi vita voluptuaria. Este evident că în această natură moartă Pieter Claesz dezvăluie privitorului programul său artistic, de la recurenţa unor simboluri până la abordarea luminii şi îmbinarea texturilor. Lucrarea în sine îi va aduce recunoaşterea, putând fi în egală măsură evaluată în baza amprentei artistice specifice lui Claesz. 
            În prim planul creaţiei în discuţie, de la stânga la dreapta recunoaştem în faţa mesei, probabil pe o masă mobilă mai mică, o tavă de aramă cu un pahar răsturnat – aluzie la neliniştile baroce, două sticle de dimensiuni diferite, cea mare cu dop, iar cea mică cu dopul scos şi lăsat pe masa din spate, aşezate ambele în mod paradoxal lângă o broască ţestoasă. Alături, ocupând jumătate din prim plan, apare un violoncel cu arcuş, aşezat cel mai probabil pe un scaun.
În planul secund se află masa propriu-zisă, acoperită cu o faţă de masă albă lucioasă cu borduri, pe care se întind o pipă albă cu o aprinzătoare, în spatele căreia stă vasul de lut cu jăratec, trei farfurii de argint, una cu rămăşiţe de fructe de mare, alta cu pâine feliată parţial şi cea centrală cu o tartă sau o plăcintă cu fructe din care s-a consumat cam jumătate. În faţa farfuriei cu fructe de mare se găseşte un cuţit şi dopul de metal, iar rezemată de farfuria cu tartă o lingură de argint. Între alămar (vasul cu jar) şi tartă e un pahar cu vin rosé, care se reflectă şi în oglinda cu ramă neagră – oglindire strict barocă, accentuând ideea de înscenare. În continuare pe masă, în partea dreaptă, apare un ceas cu capacul deschis cu o panglică albastră, un caiet de note cu coperţi de piele neagră şi o mandolină întoarsă. Pe peretele din spate, în colţul din dreapta, o vioară şi un fluier stau agăţate, compoziţia fiind închisă de un vraf de cărţi ascunse în spatele oglinzii. Lumina cade din stânga pe farfuria cu pâine, ce e aşezată doar parţial pe masă, creând senzaţia că în orice moment ar putea cădea. Acest efect, împreună cu lungile fâşii de coajă de lămâie ce atârnă în gol din alte lucrări, dă seama de echilibrul de forţe din spaţiu.
Întrucât s-a consumat din ea, acest gen de masă servită poate fi considerat fie sfârşitul mesei la final de concert, fie masă surprinsă în pauza de concert, dar dat fiind că Pieter Claesz s-a specializat cu precădere în dejunuri s-ar putea la fel de bine să fie vorba de primii zori ai dimineţii după o desfătare culinar-muzicală nocturnă. Necunoaşterea noastră asupra obiceiurilor vremii şi asupra bucatelor servite la anumite ocazii şi ore, nu face decât să îngreuneze descifrarea naturii moarte ca atare, care pentru contemporani era cât se poate de grăitoare. În plus, aşezarea obiectelor nu este una capricioasă, după cum s-ar putea crede la prima vedere, ci urmează un echilibru prestabilit: pe de-o parte plăcerile gustative şi luxul, conferit în parte de prezenţa tutunului, care în secolul al XVII-lea nu doar că era foarte scump şi recent, dar era considerat o formă de desfrâu, iar pe de altă parte prezenţa ceasului ca simbol al măsurii şi cumpătării în termeni puritani. Desfătarea senzorială împreună cu conţinutul intelectual sugerat de cărţi creează o atmosferă completă, unde nota de sobrietate şi apelul la meditaţie asupra trecerii timpului sunt garantate de cele două simboluri antinomice: ceasul şi broasca ţestoasă, timpul scurs şi nemurirea, reiterarea lumii terestre la nesfârşit. Una peste alta, vremelnicia lucrurilor e punctată şi de firul de fum din colţul din stânga.
Uniformizarea culorii fundalului la tonuri de negru amplifică contrastul dintre masa albă şi spaţiul înconjurător, singura lumină prezentă direct fiind cea reflectată pe pâine înspre violoncel şi cea emanată indirect de albul feţei de masă. O conotaţie la fel de puternică e asigurată de oglindă, ca dublu al spectacolului vizual, unde expunerea cupei de vin ca într-un portret accentuează faptul că fiecare obiect e de fapt în natura statică un personaj.
Mizând pe simplitate şi pe calitatea atmosferică creată, Pieter Claesz ca fondator de şcoală de natură moartă la Haarlem se remarcă prin portretizarea realistă a elementelor, atingând nivelul tangibilului şi împlinind astfel dezideratul naturalist ce a stat de la bun început la baza creaţiilor sale. Mai mult, folosind cele mai simple mijloace creează scene de moment ce impresionează privitorul printr-o frumuseţe radiandă. Detaliul, liniştit şi echilibrat, vine în întâmpinarea proiectului cotidian de reordonare artistică a lumii: Evitând compoziţiile aglomerate şi coloritul local puternic al tradiţiei manieriste, acesta s-a concentrat pe piese monocrome de «mic dejun», o redare a unei mese simple aranjată lângă colţul mesei (tr. n.)[4]. Abia după 1640 naturile sale moarte vor deveni mai decorative şi mai excesive prin etalarea de obiecte şi culori mai vii. De altminteri, a doua jumătate a secolului al XVII-lea în ansamblul ei va fi o perioadă mai încărcată şi mai ornamentală, ca reflex al modului de viaţă aristocratic opulent din cadrul curţilor regale de la Neapole, Madrid sau Versailles, unde vecinătatea Flandrei şi Olandei îşi spune cuvântul.

Concluzii
            Creator de obiecte libere, care nu se suprapun privirii, ci se completează reciproc, Claesz îşi perfecţionează penelul de naturi moarte între anii 1620-1645, reuşind cu trecerea anilor să dea lucrărilor sale eleganţa şi nonşalanţa de care se bucură orice creaţie majoră. Astfel, munca sa de artist şi profesor e firesc răsplătită cu naşterea unor adevărate festine vizuale care nu doar bucură ochiul şi stimulează apetitul, ci aproape invariabil sunt infuzate cu semnificaţii simbolice ce invită la meditaţie asupra tranzienţei şi iluziei vieţii. Sub influenţa mişcării artistice Vanitas, acesta va da lucrărilor sale şi un scop alegoric. Mortalitatea umană e pusă în evidenţă prin prezenţa craniilor, lumânărilor stinse, nisiparelor şi paharelor răsturnate. Despre evanescenţa existenţei vorbeşte şi ceasul sau lampa cu ulei, iar instrumentele muzicale simbolizează natura efemeră a muzicii, şi prin extensie a oricărei plăceri senzoriale. Morala care porneşte din versetul introductiv al Ecleziastului (Vanitas vanitatum, omnia vanitas) e aceea că viaţa e scurtă şi trebuie trăită în consonanţă cu legile divine.
            Scepticismul care se degajă din fiecare lucrare claesziană se datorează într-o mare măsură şi prezenţei cărţilor a căror cunoaştere nu schimbă cu nimic futilitatea vieţii. A se avea în vedere că în această perioadă piaţa de carte din Europa se afla în plină expansiune. La aceasta se adaugă ustensilele de bucătărie selecte, vasele de porţelan şi delicatesele exotice care circulau în acea vreme şi erau prezente în casele cetăţenilor prosperi, fără a mai adăuga că toate condimentele, lămâile, strugurii şi măslinele ce apar în artă erau extrem de scumpe. De aici, termenul de Banketgen sau pictura de banchet a secolului al XVII-lea. Cât priveşte florile, se putea întâmpla ca un artist să fie nevoit să aştepte un an de zile pentru a finaliza o lucrare din lipsa „modelului“.
            Ca antidot la proliferarea consumeristă, artistul alege mai puţină hrană sau rămăşiţele unei mese pentru a ilustra, simplificând pe colţul unei mese, un mic dejun frugal sau o gustare uşoară. În mod naiv, pofta e înlocuită cu sublimarea estetică sub influenţa introspecţiei puritane şi ascetismului de tip protestant. După dominaţia spaniolă şi prigoana catolică, întărirea noii credinţe protestante, în afara adorării icoanelor, îşi găseşte debuşeul în aprecierea elementelor comune introduse de pictorii nordici în lucrările lor, iar tablourile religioase care nu se mai vindeau oricum sunt rapid înlocuite de naturi moarte pe care noua burghezie le găsea în acord cu pretenţiile ei sociale. Ceea ce ne rămâne necunoscut e câţi din reprezentanţii noii clase vedeau dincolo de transcrierea prânzurilor lor şi nota moralizatoare, atenţia reclamată de artă asupra evitării exceselor, şi câţi îşi asumau punctul de vedere sobru bazat pe efemeritatea vieţii, inutilitatea plăcerii şi iminenţa morţii.
           
Bibliografie
2.      Grimm, Glaus: La nature morte. Les maîtres flamands, hollandais & allemands. Traduit de l’allemand par Denis-Armand Canal. Éditions Herscher, Paris, 1992
3.      Natură statică. Traducere de Simona Chişvasi. Ed. Aquila ˈ93, Oradea, 2008
4.      Sterling, Charles: Natura moartă. Din antichitate până în zilele noastre. În româneşte de Eugen Filotti. Ed. Meridiane, Bucureşti, 1970
5.      Toma, Viorel: Natura moartă. Repere ale unei practici artistice. Ed. Hestia, Timişoara, 2002


[1] Charles Sterling, Natura moartă. Din antichitate până în zilele noastre, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1970, pp. 53-54
[2] Ibidem, p. 55
[3] Ibid., p. 59
[4] Encyclopaedia Britannica, art. Pieter Claesz: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/119582/Pieter-Claesz (site accesat în data de 31.05.2014)



No comments:

Post a Comment