Sunday 26 February 2012

Lewis Carroll - 180 de ani


ALICE, ALICE, ALICE
           
            Unde i-au trebuit trei ani cât se poate de realei Alice Liddell să ajungă pe hârtie epică în rolul de Alice din Ţara Minunilor, nu mai puţin timp i-a luat filmului să şi-o asume periodic pe Alice din roman ca personaj promotor al unor adaptări dintre cele mai fantastice, începând cu filmul mut în regia lui Cecil Hepworth şi Percy Stow (1903) şi terminând cu ultima producţie Disney în regia renumitului Tim Burton (2010).
            Dacă adaptările filmice întinse pe mai bine de un secol de cinematografie mai pot fi supuse cuantificării, nu acelaşi lucru se poate spune despre influenţele stârnite de roman în domenii de creaţie infinit de variate, precum artă, televiziune, film, animaţie, jocuri video şi de calculator, benzi desenate, literatură, muzică, radiofonie, ştiinţă şi tehnologie, atracţii turistice şi chiar gastronomie. Alice e o omniprezenţă culturală şi acolo unde nu apare ad litteram rămâne de găsit la nivel aluziv şi inspirator. Jocurile ei aparţin timpului ce şi-o asumă, iar tărâmul-minune pe care îl avansează de fiecare dată se detaliază la incidenţa dintre mentalităţi, interpretări şi disponibilităţi artistice.
            A urmări o Alice de film nu e mai puţin complicat decât a descifra întreg arsenalul de indicii lăsate de scriitorul însuşi, ingeniosul Lewis Carroll, pentru care dozarea realităţii cu fantezia avea să garanteze reuşita Poveştii, şi implicit împlinirea funcţiei sale compensatorii, de antidot la plictiseală. 


           Drept terapeutică la adresa atrofierii simţurilor, Alice descoperă ca orice copil legea dedublării, sub a cărei logică îşi permite autodisciplina şi autocearta, uneori până la lacrimi: deoarece copila asta ciudată ţinea mult la ideea că ar fi două persoane (Alice în Ţara Minunilor, Univers, 2007, p. 16). În cinematografie jocul copilăriei împărţit la doi devine un joc de înmulţire, în care o succesiune de partituri à la Alice îşi dau concursul pe tonuri fidele şi infidele originalului carrollian.
            În recurenţa ultimilor ani, respectiv 2010 şi 2009, domină o Alice angajată într-o expediţie recuperatorie, de căutare a adevărului, dreptăţii şi dragostei. Rolul ei e unul salvator, de eroină a ultimelor speranţe faţă de propria persoană, deja matură, şi faţă de Wonderland, tărâmul uitat dintr-o carte. În producţia lui Burton (Alice in Wonderland) efectele speciale, costumele şi graţia personajelor înalţă simplitatea narativă, ultra-consumata luptă dintre bine şi rău din planul fanteziei, ce irupe pe fondul unei realităţi sociale copleşite de prejudecăţi, în matca căreia tinereţea onestă e în căutare de răspunsuri adecvate.
            Pendularea dintre Alice şi The Alice, dintre o oarecare şi cea adevărată, anunţă pe de-o parte preştiinţa contemporană a poveştii ca marcă de delimitare dintre film şi carte, şi pe de altă parte accentuează calitatea eroică de Alice aleasă, menită confruntării decisive. Întrebări precum Cum să nu fiu Alice care trebuie dacă acesta e visul meu? sau autoasigurări curajoase de genul Nu mă poate răni e doar un vis schiţează o Alice care iese în întâmpinarea propriei individualităţi şi a propriei lumi, la început cu afectare şi apoi cu temeritate. În final, un film despre vârste şi generaţii, despre lecţia celor şase lucruri imposibile făcute înainte de micul dejun pe care tatăl pierdut o transmite fiicei prin mijlocirea Ţării Minunilor, astfel încât Alice de roman e lăsată în umbră ca simplu pretext în stilul majorităţii producţiilor postmoderne.
            Cât priveşte cele două adaptări ale anului 2009, Malice in Wonderland în regia lui Simon Fellows şi seria de televiziune Alice, violenţa de tip Disney, jucăuşă şi previzibilă, din construcţia burtoniană regresează spre ţinutul de jos în primul caz, în violenţa urbană şi nocturnă a Angliei de Nord-Est, un ţinut uitat de timp (out of time... out of mind), iar în al doilea caz se condensează în violenţa ilicită de cazino postmodern, unde magicul îndemn Drink me devine cu toate implicaţiile situaţiei de pariere pe moarte Curiosity killed the cat. Unde prima Alice, atinsă de amnezie, se lasă prinsă în vertijul coruptibil al lumii subterane cu toată vulgaritatea şi răutatea incluse la purtător, cealaltă Alice se aliază cu Rezistenţa lumii cărţilor, cu refugiaţii Marii Biblioteci împotriva cazino-ului Living the Dream în care, sub guvernarea Reginei Inimilor, pe lângă faptul că se deposedează captivii umani de sentimente, li se licitează şi împarte mai departe aceleaşi sentimente distilate la bursa din Wonderland.
            Dacă pentru Alice-Malice pierderea memoriei contribuie la recuperarea unei memorii dezirabile în care mai există o şansă de schimbare şi întâmplările consumate mai pot fi întoarse din urmă, pentru Alice de televiziune pierderea memoriei acţionează fatal, răpind captivilor – numiţi scoici ce-şi poartă cu ei perlele sentimentelor, orice şansă de revenire la realitate. Pe parcurs ambele Alice îşi găsesc marea iubire, ambele îşi regăsesc unul din părinţii dispăruţi, ambele suferă pierderea unuia dintre ei, ambele îşi recuperează trecutul pentru a-şi înlesni viitorul. Corespondenţele de acţiune sunt, însă, concurate de diferenţele de sugestie privind existenţa Wonderland-ului: subteranele sunt criminale şi anihilante în sine prin propriile progenituri, pe când tărâmul vechilor cavaleri e contaminat de oameni, ale căror emoţii mult prea puternice au un efect devastator asupra simţurilor fragile deţinute de wonderlandezi. 


            Din întreg ciclul cinematografic Alice, piesa de rezistenţă, nu atât a infidelităţii faţă de original cât a extrapolării patologice a originalului înspre schizofrenie şi paranoia, o va reprezenta versiunea suprarealistă Neco z Alenky (1988) a cehului Jan Švankmajer, un artist complex specializat în păpuşărie şi creator de artă mixtă, de la colaje la sculpturi tactile. Amprenta regizorală e atât de tulburătoare în acest film hibrid, aflat la mijlocul distanţei dintre teatru şi filmul mut, încât orizontul de aşteptare al privitorului e trădat cu graţie de maestru. Urmând avertismentul iniţial cum că filmul e unul pentru copii la care trebuie să închizi ochii altfel nu vei vedea nimic, ţi se dă falsa şi predictibila impresie că fantezia guvernează Wonderland-ul, când în realitate nu există nicio ţară a minunilor decât o cameră a groazei, în care copilul Alice în deplină singurătate e agresat de lucruri şi de propriile intrigi întocmite pe seama lor.
            Cu precizie de chirurg, Švankmajer extrage din fondul narativ carrollian organul de nebunie pe care îl grefează personajului principal, de altfel unicul personaj într-un univers obiectual ce domină cu violenţă lugubră natura palpitând încă de viaţă. Neaşteptat şi extravagant, filmul nu-şi anunţă adevăratele intenţii decât în ultimul moment, când e prea târziu. Chiar dacă camera plictiselii e detonată neîntârziat de Lepus Cuniculus, un iepure împăiat ce rămâne împăiat în ciuda faptului că prinde viaţă, chiar dacă există elemente tensionante care pun la încercare personajul precum pâinea cu cuie, gemul cu pioneze etc, anume violenţe casnice de rău augur, chiar dacă toate curiozităţile copilăriei depozitate în cameră o urmăresc pe Alice hăituind-o pe parcursul pre-ştiutei călătorii, nimic nu anunţă secvenţa finală. Ţara Minunilor confecţionată din obiecte domestice şi cranii ce-şi iau în primire cu sălbăticie exasperantă rolurile – asemeni unor păpuşi scăpate de controlul sforilor, a pierdut de mult din vedere tărâmul copilăriei intrând în cel al nevrozei. Ceea ce Iepurele Alb a iscat prin fuga sa, va culmina cu Domnul Omidă, un ciorap improvizat cu doi ochi de sticlă şi o proteză, care emiţând o replică aparent întâmplătoare Păstrează-ţi calmul! nu lămureşte că pragul scenei fatale a fost trecut. Alice care s-a transformat de mai multe ori în propria păpuşă în miniatură, va ieşi pentru prima oară vie dintr-o păpuşă mai mare, păpuşa lui Švankmajer sau mai degrabă a universului părăsit şi ostil care a creat-o. Fie că îşi va continua sau nu auto-povestea, lecţia violenţei a fost însuşită pe deplin. „A întârziat ca de obicei. Cred că îi voi tăia capul“, îşi spune Alice sieşi, cu perechea de foarfece în mână. 


            Cât spaţiu de selecţie analitică mai rămâne pentru o feerie muzicală ca aceea regizată de William Sterling în 1972 sau pentru un film de desen animat ieşit din fabrica Disney al maeştrilor consacraţi Clyde Geronimi, Wilfred Jackson şi Hamilton Luske în anul 1951, după mai bine de o decadă de succese animate, o lasă de înţeles tot cehul Švankmajer care a lărgit infinit posibilităţile de redare ale personajului Alice. Prin urmare omagierea şi celebrarea celor o sută optzeci de ani de la naşterea scriitorului Lewis Carroll astăzi e în fapt omagierea şi celebrarea personajului şi istoriei sale neîntrerupte. 
Ianuarie, 2012, Steaua

No comments:

Post a Comment