Faţa omului
din spate: George Banu despre pictură şi teatru
Pare
de necrezut, mai cu seamă astăzi, că jumătate din corporalitatea verticală
care defineşte în mod primordial omul a putut fi exclusă voit din legile reprezentării
picturale sau scenice până la intrarea în drepturi a Renaşterii în ceea ce
priveşte pictura şi pănă în pragul Revoluţiei franceze în ceea ce priveşte arta
dramatică. Cuvintele de ordine ale acestei îndelungate dispuneri au fost deopotrivă
buna-cuviinţă, canonul frontalităţii, codul expunerii sociale şi adresării
directe, pe fondul unui stil pictural dominat de dialogul neîntrerupt cu
divinitatea şi al unui teatru de poză în care singura comunicare acceptată era
cea fizionomică îndreptată spre autoritatea audienţei aristocratice.
Cartea de intersectare artistică, comuniune
corporală şi vie polemică Spatele omului: pictură şi teatru (Bucureşti:
Ed. Nemira, 2008), pe care o propune George Banu în multipla sa calitate de
teatrolog, critic de artă, explorator, spectator şi privitor, face dovada că se
poate scrie despre spatele omului regăsit mereu în faţă, în prim planul unei
lumi care îl integrează, dar nu îl obligă la prezenţă. Arătarea spatelui în
locul feţei e maniera de scăpare sau de evitare a contactului uzant cu lumea şi
în acelaşi timp de înscenare voalată a acestui contact căruia nu i se poate
sustrage nimeni decât în moarte.
În egală măsură o carte despre memorie ca
vocaţie şi uitare ca destin – în termenii proprii autorului, Spatele omului
îmi prilejuieşte în sensul rememorării personale o empatie de gen fotografic,
postura mea predilectă din totdeauna rămânând spatele întors lumii, acelaşi
spate pe care poetul Jim Morrison îl oferise publicului la primele interacţiuni
fulminante cu lumea larg deschisă a muzicii. Urmând exemplul autorului, pe
linia exercitării memoriei şi asocierii, criticul Mircea Morariu întâmpină
cartea sub formula criptică a cărţii-obiect (Familia, 3/2009, p. 157),
făcând din aceasta pretextul întâlnirii cu Jauss şi Iser, dovadă că memoria nu
e doar paradoxală, cum sublinia însuşi Banu în eseul Teatrul memoriei
(Bucureşti: Ed. Univers, 1993), ci coerent de voluntară şi imprevizibilă.
Încercând să tempereze imposibilităţile
memoriei, George Banu scrie o carte despre muzeul imaginar construit pe
fundaţia urmelor mentale lăsate de marile muzee europene şi despre biblioteca
personală dobândită cu conştiinciozitate prin prezenţa obligatorie în marile
săli de spectacol. Fie că e vorba de un periplu figurativ între Fra Angelico şi
Francis Bacon, fie de unul dramatic între Denis Diderot şi Tadeusz Kantor sau Robert Wilson, omul de arte Banu
mizează pe memoria spatelui ca unică călăuză. Un spate incomod, nonconvenţional
şi contestatar, izolant prin îndepărtarea de lume sau fuzionant prin cufundarea
totală în ea, călăuza lui Banu angajează o privire frustrată, redusă la tăcere
prin impunerea unei prezenţe efective, dar posterioară, şi în cele din urmă privată
de satisfacţia recunoaşterii identităţii. Spatele nu vorbeşte, spatele nu-ţi
aparţine ca partener de cuvânt şi expresie. Spatele e singurătatea autentică
care trezeşte o curiozitate dureroasă. E intimitatea care te exclude şi din
care ai putea, totuşi, să faci parte. O corporalitate radical elementară,
inspiră odihnă, indiferenţă şi detaşare. E un celălalt nu atât ca diferenţă,
cât ca suspendare într-o alternativă: Ca şi cum gustul pentru secret ar fi
declanşat ofensiva contra pozei şi a afirmării de sine: revanşă a fiinţei
întoarse cu spatele care se sustrage spectacolului (G.B.: Spatele omului,
Edit. cit., p. 10). Într-o astfel de alternativă teatrul fiinţei întoarse spre
sine, care îşi este sieşi personaj al dispariţiei în solitudine şi moarte,
eclipsează theatrum mundi ca apariţie şi frontalitate.
Eminamente dual, spatele e şi nu e, se
expune şi se retrage în acelaşi timp în şi din faţa lumii. Ţinta lui nu e
prezentul lui aici, ci viitorul lui altundeva. Aflat pe teritoriu ostil
dorinţelor lui cele mai ascunse, e împotriva oricărui efect de reprezentare,
abandonându-se depărtării şi distanţării de orice adresă, expresie sau nevoi
imediate: Sceptic în privinţa eficienţei dialogului, omul întors cu spatele
pune la încercare dorinţa de comunicare cultivată de postura «faţă în faţă» [...]
Spatele afirmă, dimpotrivă, forţa unui corp devenit enigmatic, ce şi-a
pierdut poziţia obişnuită de partener privilegiat al publicului (Idem, p.
11-13). Oferindu-se ca orizont al unei aşteptări, simultan se refuză prin
succesul resemnării şi concedierea potenţialului de elucidare.
Dacă în teatru spatele e sinonim cortinei care
impune distanţa regulamentară faţă de spectator, în pictură acesta rămâne
aplombul exclusiv al artistului care comunică ambivalent cu lumea, prin pânză
şi în pânză. Exemplul lui Magritte e suficient de reprezentativ, spatele la el
apare adesea în spatele altui spate: «Vederea din spate» infirmă ceea ce
«vederea din faţă» afirmă, astfel încât personajul apare ca fracturat, cu o
identitate constituită din suma posturilor observate de partenerul său (Id,
p. 21). Dubla vedere, din faţă şi din spate, confirmă în acest fel dubla
identitate ce neagă puterea tradiţională a oglinzii.
Fugind cu acelaşi avânt de rama tabloului
şi de rampă, omul întors cu spatele e modelul refugiului, postura inefabilă a
veşnicei recluziuni şi a setei de repaos sau de singurătate totală. Unde chipul
a fost încă din antichitate fereastra sufletului de scrutat, descifrat şi
interpretat, spatele a devenit uşa închisă a negării şi incertitudinii: Spatele,
dimpotrivă, face problematic dialogul şi reclamă un efort de interpretare mai
intens şi mai îndelungat. Ceea ce deosebeşte spatele unui om de faţa lui sunt
gradele de comunicabilitate, raporturile dintre păstrarea secretului şi
dezvăluirea lui (Id, p. 23). Hrănită de elementul-lipsă, curiozitatea
pentru şi faţă de spate îl tratează pe acesta după normele specifice feţei, căutând
afirmarea şi singularizarea în locul negării şi îndoielii. Situaţia
interogativă declanşată de spate nu are menirea soluţionării, ci rămâne un
punct obscur pe o scenă sau pe o pânză. Doar în opacitatea sa peremptorie, omul
care îşi întoarce spatele captivează şi seduce privitorul, relaţia contractată
cu el fiind una de tăcere şi eliberare de propria-i aventură personală,
pentru a accede la anonimatul uitării provizorii a chipului. Eliberându-se
de propriul chip, expresia cea mai adâncă a spiritului după Hegel, omul se
decuplează de la retorica spiritului şi se conectează la muţenia materiei: Spatele
se constituie astfel într-un revers polemic al spiritualităţii feţei, şi fără
îndoială că de aici provine şi subevaluarea lui (Id, p. 24). Aşa se explică
şi debutul său răzleţ şi marginalizat în secolul al XVII-lea în teatrul de
bâlci unde era folosit ca protest la adresa ordinii stabilite încorporând un
limbaj aluziv şi trivial, pe când în pictură apare în secolul al XV-lea cu
precădere în plan secund, de intrus subminând cel mai adesea prin indiferenţă
scena de prim plan.
Dezertând din aura elocvenţei atribuită
chipului şi, în genere, din contextul consacrării feţei şi mâinilor ca forţe
tutelare de expresie, spatele va cunoaşte un destin ingrat, de insuficienţă
expresivă sub forma compensaţiei şi substituirii: Omul întors cu spatele
este de la bun început văduvit de toate resursele expresive repertoriate ale
chipului şi se străduieşte să suplinească această absenţă, a cărei radicalitate
devine trăsătura lui definitorie (Id, p. 27). Sustras evaluării sociale,
acesta se sustrage în mod egal examinării minţii şi instaurării înţelegerii, ducând
pe deplin o existenţă ipotetică, de răzvrătit activ. Programul său de reprobare
şi opoziţie înaintat exteriorului e unul ideologic şi se diferenţiază de lipsa
de program întruchipată de spatele supus şi absorbit de exterior, anume omul
văzut din spate, după cum subiectul se diferenţiază de obiect. Capacitatea sa
de poziţionare şi deliberare face din omul întors cu spatele precursorul omului
modern, în dezacord cu lumea şi aspirând neîncetat la un orizont inaccesibil.
Pe teritoriul speranţei, în afara
presiunii sociale, spatele nu mai e un deposedat, ci un privilegiat al tăcerii:
Spatele întreţine o relaţie permanentă cu absenţa, cu imposibilitatea de a
replica, de a se justifica (Id, p. 33). Impulsul centrifug din care se
hrăneşte conferă spatelui titlul de agent al libertăţii umane şi al
dinamismului plastic sau scenic străin până la el. De cealaltă parte a
baricadei legată de tabu, autoritatea legii şi dominaţia absolutului, spatele
aduce cu sine revelaţia relativismului, transgresării şi umanului realist: Omul
întors cu spatele evocă o umanitate care nu este nici eroică, nici exemplară, o
umanitate care îi înţelege şi îi tolerează slăbiciunile şi care îi păstrează
dorinţa de mişcare (Id, p. 59). Poza statică înlocuită de mobilitate,
expunerea de eveniment, atitudinea de act, sunt principalele realizări cucerite
de întoarcerea spatelui. Mai mult, teatrul de artă se va elibera de hegemonia
publicului, descoperindu-şi circularitatea în care faţa şi spatele nu se mai
exclud reciproc, iar pictura nu va mai cădea victimă privirii ucigătoare, care
văzând tot sfârşeşte tot.
De-a curmezişul unui dialog fals, care
întrerupe şi limitează istoria, spatele lansează monologul interior, care dă
prioritate incomensurabilului, instalând în câmpul său de refracţie
eternitatea. Dezangajat de supremaţia chipului, a cărui valoare ajunge de cele
mai multe ori să se afecteze, maimuţărindu-se, omul întors cu spatele reprezintă
primul Gânditor stabil pe scena care-şi ignoră publicul. Încheindu-şi ancheta
memoriei, George Banu nu scrie previzibil o carte despre spatele omului din
spate, ci despre faţa omului din spate.
Iunie-Iulie, 2012, Vatra
No comments:
Post a Comment